03. februar, 2022
Den sundhedsfokuserede og klimavenlige måltids- og produktvirksomhed Simple Feast henter næsten 200 millioner kroner fra bl.a. Vækstfonden og den svenske venturefond Kinnevik til at sikre den fortsatte udvikling og udbredelse af deres plantebaserede måltider og produkter. Pengene skal bruges til at få endnu flere kunder i Danmark, Sverige og USA til at vælge et sundere og klimavenligt alternativ i hverdagen.
Sund, nem og klimavenlig mad leveret lige til hoveddøren? Det enkle koncept har gjort Simple Feast særdeles populær hos kunder i Skandinavien og USA. Så populær at virksomheden til og med 2021 har solgt mere end 4 millioner måltider globalt. Nu har Simple Feast hentet frisk kapital fra bl.a Vækstfonden og svenske Kinnevik, der skal bidrage til den forsatte udvikling og udbredelse af deres koncept.
Jakob Jønck, stifter og CEO i Simple Feast:
”I Simple Feast er vi på en mission. Vi vil give kunder i hele verden mulighed for at vælge et sundt og klimavenligt alternativ i deres hverdag. Fødevareindustrien har behov for en revolution, og her kan vi tilbyde et sundt og bæredygtigt alternativ til forbrugere over hele jordkloden. Investeringen er med til at sikre, at vi fortsat kan videreudvikle vores koncept og sikre et stærkt fundament at vækste på.”
Grønne madvaner afgørende for bæredygtig fødevareindustri
Statens finansieringsfond Vækstfonden har netop skudt et større tocifret millionbeløb i Simple Feast. De skal bidrage til at sikre flere bæredygtige produkter til en global gruppe af forbrugere, fortæller Eric-Alan Rapp, partner i Vækstfonden:
”Simple Feast har de seneste år spillet en væsentlig rolle i at udbrede kendskabet til og muligheden for et klimavenligt alternativ til hverdagens måltider. Det er en vigtig mission, der er afgørende for, at vi kan lykkes med at komme i mål med den grønne omstilling. Her er mere plantebaseret kost en vigtig del af et bæredygtigt fødevaresystem. Derfor er vi glade for at bidrage til selskabets fortsatte udvikling med vores investering.”
Vækst i Skandinavien og USA
Simple Feast skal det kommende år særligt fokusere på at vinde endnu flere kunder i Skandinavien og USA, hvor konceptet i forvejen er særdeles populært. Målet er at vokse i USA på samme måde som i Norden og at lancere nye unikke madoplevelser på markedet.
”Plantebaserede fødevarer vinder frem i hele verden, og i disse år vækster det i Skandinavien og i resten af verden. Det er godt for folkesundheden og klimaet, og det viser også, at der er et betydeligt forretningspotentiale inden for denne kategori. Med vores bæredygtige og plantebaserede produkter har vi høje ambitioner om at kunne rykke forbrugeradfærd og gøre en forskel for sundhed, klima og miljø,” siger Jakob Jønck.
Udover Vækstfonden investerer den svenske venturefond Kinnevik og Balderton også i næste kapitel af Simple Feasts rejse.