08. september, 2021
Der produceres og bruges milliarder af engangsprodukter hver eneste dag. Det vil danske LastObject lave om på, og med Vækstfonden i ryggen vil selskabet blive en global markedsleder indenfor genanvendelige plejeprodukter.
Det danske startup LastObject har allerede lanceret verdens første genanvendelige vatpind, genanvendelige vatrondeller og genanvendelige papirlommetørklæder i sin portefølje. I disse dage lancerer virksomheden også et genanvendelig menstruationsbind gennem Kickstarter. Nu har virksomheden hentet kapital fra Vækstfonden for at vækste virksomheden og styrke positionen som det ledende brand i en hastigt voksende branche.
Kristian Pitzner-Jørgensen CEO i LastObject:
“I LastObject har vi en vision: Vi vil tage et opgør med brug-og-smid-ud-kulturen og den milliardindustri, der hvert år producerer svimlende mængder af engangsprodukter, der tærer på miljø og klima. Vi er blevet vænnet til at ’sådan er det bare’, men vi er nødt til at skabe nye og bedre produkter, der produceres i overensstemmelse med klodens ressourcer. Det er visionen i LastObject. Vi er glade og stolte over at få en så stærk investor som Vækstfonden med ombord, der ligesom os sætter bæredygtighed utrolig højt,” siger Kristian Pitzner-Jørgensen og fortsætter:
”Med den nye kapital i ryggen vil vi sætte tryk på at skalere vores forretning ved at øge vores salgs- og marketing aktiviteter og udvikle endnu flere nye produkter. Ultimativt handler det jo om at overbevise endnu flere kunder om at slå et slag for miljøet, og gøre produkterne tilgængelig der, hvor forbrugerne køber ind.”
LastObjects produkter kombinerer dansk design med brugervenlighed og er lavet til at blive brugt over 1.000 gange. De gør det simpelt for mennesker at gøre op med deres ‘brug og smid væk’-vaner og benytte genanvendelige alternativer. Det har sikret LastObject en række design-patenter samt flere designpriser, blandt andet Guld i DrivenxDesign Berlin Design Awards 2021.
Christian Winther, Investment Director i Vækstfonden og investeringsansvarlig for LastObject:
”De bæredygtige virksomheder er afgørende for, at vi kan imødegå klimaforandringerne og skabe en grøn fremtid. Verden har akut behov for grønne løsninger, og dem vil vi være med til at udvikle i Vækstfonden. LastObject kommer med et bæredygtigt alternativ til forbrugerne på produkter som, vi alle har vænnet os til, er i brug-og-smid-væk kategorien. Samtidig er det vigtigt, at vores bidrag til udviklingen af bæredygtige løsninger giver gode muligheder for at skabe et stærkt afkast. Det er LastObject et godt eksempel på.”
Kristian Pitzner-Jørgensen CEO i LastObject:
”Over hele verden er befolkningen begyndt at efterspørge bæredygtige og grønne alternativer i deres dagligdag. Det er det, vi kan tilbyde vores kunder i LastObject, og derfor har vi også store forhåbninger til, at vi kan komme til at spille en væsentlig rolle i at rykke industrien i en grønnere og mere bæredygtig retning.”
LastObject har solgt +1,5 millioner produkter og har indtil videre har været med til at eliminere behovet for mere end 2 milliarder engangsprodukter. Men ambitionerne er høje, og målet er at overbevise nok mennesker til at bryde sine vaner, til at LastObject i 2023 skal have elimineret 50 milliarder engangsprodukter via deres genanvendelige alternativer.
Tidligere har LastObject blevet støttet med mere end kr. 14 mio. fra over 52.000 personer på crowdfunding-platformene Kickstarter og Indiegogo, samt fået et lån på 6 millioner fra Danmarks Grønne Investeringsfond. Investeringen fra Vækstfonden er en del af Danmarks Grønne Fremtidsfond, som skal finansiere projekter, der gør verden grønnere.