25. november, 2020
Neurons Inc lukker investeringsrunde med deltagelse af bl.a. Vækstfondens venture arm VF Venture. Techvirksomheden kan forudsige forbrugeradfærd og forbedre kundeoplevelsen og bygger på mange års hjerneforskning. Med en række førende forskere inden for neurovidenskab og neuromarketing har Neurons Inc udviklet banebrydende AI-understøttet software. Og det har stort potentiale for virksomheder verden over.
Neurons har udviklet et online værktøj, der gennem den nyeste AI-teknologi kan forudsige forbrugerens visuelle opmærksomhed. Softwareværktøjet analyserer videoer, kampagne- og produktbilleder og forudser, hvad modtagerne kommer til at opfange, og hvad de vil misse. Teknologien er baseret på tusindvis af deltageres hjernemålinger og eye-tracking-data og kan forudsige resultatet med over 90% nøjagtighed. CEO Thomas Ramsøy, der er Ph.D. i neurobiologi, og er anset som en førende forsker og praktiker indenfor neuromarketing, udtaler:
”Vi kan komme helt tæt på den virkelige forbrugeroplevelse og kan hjælpe virksomheder med at forstå deres kunder endnu bedre. Vi bruger hjerneforskningen til at forstå, hvad forbrugerne er opmærksomme på, og på den måde gøre forbrugeroplevelsen endnu mere skarp og præcis.”
Udover Neurons hjerneforskning, der kombineret med kunstig intelligens, kan forudsige forbrugerens fokus, kan forskningen også bruges til at måle og teste ubevidste og bevidste forbrugerreaktioner, følelser og tanker. Neurons udvikler og forbedrer løbende sine neuromarketing data, og selskabet har allerede tiltrukket de helt store spillere i markedet og har blandt andet hjulpet virksomheder som IKEA, Estée Lauder, Facebook og VISA med at forstå, hvad deres forbrugere ser, og hvordan de reagerer.
”Ved at bruge neuroscience kan virksomheder få indsigt i kundens oplevelse med fysiske produkter og websites og herigennem øge førstehåndsindtrykket, sikre interessen og reducere misforståelser. Det har potentiale til at gøre fremtidens forbrugerrejse mere relevant for forbrugernes behov,” forklarer Thomas Ramsøy.
„Vi bruger hjerneforskningen til at forstå, hvad forbrugerne er opmærksomme på, og på den måde gøre forbrugeroplevelsen endnu mere skarp og præcis"
- Thomas Ramsøy, CEO i Neurons Inc
Den store satsning er USA
Investeringsrunden, der kommer fra VF Venture under Vækstfonden og Finance Zealand, skal bidrage til, at Neurons kan skalere internationalt. Neurons har før lavet store dele af sit arbejde i Nordamerika, men åbner nu også et neuromarketinglaboratorium i USA. ”Vi har at gøre med en virksomhed, der har et kæmpe potentiale,” fortæller Jacob Bratting Pedersen, partner i VF Venture, Vækstfondens afdeling for direkte investeringer og forsætter:
”Neurons gør gennem deres softwareløsning neuromarketing tilgængelig for ikke bare den allerøverste og mest sofistikerede del af marketingmarkedet, men for alle annoncører, der ønsker en valideret og professionel vurdering af alle former for marketingmaterialer. Vi ser stort potentiale i Neurons og deres neuroscience teknologier, og tror på at fremtidens løsninger i højere og højere grad vil benytte kunstig intelligens til både at forudsige men også til at forbedre forbrugernes oplevelser. Vi ser frem til at tage aktivt del i den fremtidige internationaliseringsrejse.”