Volt

Iværksættere sikrer strøm til mobilen på festivaler

16. juni, 2014

Iværksættervirksomheden Volt har gjort det til en forretning at forsyne festivalgæster med mobil strømopladning, så deres smartphones altid er ladet op til de festlige øjeblikke. Og med et Vækstlån til iværksættere fik stifterne for alvor sat strøm til deres vækstplaner. De er nu klar til at rykke ind på nye markeder og har samtidig undgået at sælge ejerandele i virksomheden.

Om virksomheden

To DTU-studerende brødre Trygve og Tobias og deres ven Rune var på Roskilde Festival og blev irriterede over, at deres smartphones løb tør for strøm, netop som de skulle tage billeder af nogle smukke piger. For at få opladt telefonerne måtte de stå i kø i en time. Derfor fik de tre venner ideen til at skabe et servicesystem omkring opladning af mobiltelefoner på festivaler og andre steder, hvor der er langt til en opladning. Kunden lejer et batteri og køber muligheden for at ombytte det, når det løber tør for strøm. De startede i 2012 med en spraymalet campingvogn og 1000 batterier på Roskilde og Skanderborg Festival. Året efter var de på 19 festivaler i Danmark, Sverige og Tyskland, hvor de havde 92.000 kunder og omsatte for 5 mio. kr. I 2014 har Volt udviklet deres eget batteri og opladersystem og har 20 medarbejdere ansat.

Med Vækstlånet fik vi gode vilkår og var ikke nødt til at sælge endnu en stor bid af vores virksomhed fra"

Udfordring

Efter det første år lykkedes det iværksætterne at rejse 3 mio. kr. fra private investorer til at udvide forretningen og indtage nye markeder. Det blev et godt år, men udgifter til opbygning af kundegrundlaget betød, at Volt i slutningen af 2013 stod med et underskud. Derfor fik de svært ved at låne penge i banken til at udnytte de åbenlyse vækstmuligheder. Sammen med Vækstfonden fik de sammensat en finansieringsløsning på 7 mio. kr., som bestod af et Vækstlån på 3 mio. kr., 2 mio. kr. fra Markedsmodningsfonden og 2 mio. kr. fra ejerne.

"Som helt nystartet virksomhed har vi haft en del opstartsomkostninger til udvikling, investeringer og løn. Et Vækstlån var en god mulighed. Vi fik gode vilkår og var ikke nødt til at sælge endnu en stor bid af vores virksomhed fra," siger Tobias Aabye Dam, medstifter og administrerende direktør i Volt.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.