Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

05. februar, 2019

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt. Hver dag downloader 15.000 nye brugere vinværktøjet.

Udvalget af vine er stort, og det kan være en næsten umulig opgave for almindelige mennesker, der ikke ved så meget om vin at vælge imellem utallige kombinationer af smag, pris, region, årgang og drue. Vivino-appen hjælper dig gennem vinjunglen.

Skaber gennemsigtighed på vinmarkedet

Vivino blev grundlagt i 2010 af iværksætterne Heini Zachariassen og Theis Søndergaard med startkapital fra medstifteren af Skype, Janus Friis.

”Hvis jeg ville se en god film, tjekkede jeg anmeldelserne på IMDb.com. Hvis jeg derimod ville finde en god flaske vin, anede jeg ikke, hvor jeg kunne finde anbefalinger og oplysninger om vin. Derfor startede vi Vivino. Appen skaber gennemsigtighed på et for de fleste uigennemskueligt marked. Du tager bare et billede af etiketten med din smartphone, så finder Vivino information og anmeldelser af vinen,” siger Heini Zachariassen, medstifter og CEO i Vivino.

Hvis jeg ville se en god film, tjekkede jeg anmeldelserne på IMDb.com. Hvis jeg derimod ville finde en god flaske vin, anede jeg ikke, hvor jeg kunne finde anbefalinger og oplysninger om vin. "

Verdens største vin-community

I 2011 fik Vivino en investering fra den danske venturefond SEED Capital. Året efter investerede svenske Creandum ca. 5 mio. kr.

”Den første kapital har vi brugt på at få flere brugere ombord og på den måde vinde markedet. På det tidspunkt vi lancerede Vivino, var der ca. 600 vin-apps i App Store. Vi har lagt alle kræfter i at lave verdens bedste produkt til helt almindelige mennesker. I dag er vi verdens største vin-community,” forklarer Heini Zachariassen.

På vej til at blive en markedsplads

I juli 2013 rejste Vivino ca. 60 mio. kr. fra sine investorer og en af de største venturefonde i Europa, Balterton Capital.

”Vi har været meget fokuserede på at skabe en solid brugerskare, men nu skal vi til at udvikle forretningsgrundlaget. Derfor har vi fordoblet antallet af udviklere på vores kontor i København. Ambitionen er at transformere Vivino til en markedsplads, hvor vinsælgere verden over får mulighed for eksponering og vinsalg via vores platform. Her kan Vivino få kommission af de salg, der bliver foretaget via appen,” forklarer Heini Zachariassen.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Volt

Iværksættere sikrer strøm til mobilen på festivaler

Iværksættervirksomheden Volt har gjort det til en forretning at forsyne festivalgæster med mobil strømopladning, så deres smartphones altid er ladet op til de festlige øjeblikke. Og med et Vækstlån til iværksættere fik stifterne for alvor sat strøm til deres vækstplaner.