Vestjydsk Beslag

Ejerskifte giver ny energi til produktionsvirksomhed

Vestjydsk Beslag

16. oktober, 2018

I Ringkøbing i Vestjylland ligger produktionsvirksomheden Vestjydsk Beslag, der i mange år havde haft en god og sund forretning. Men den tidligere ejer mente ikke, at han kunne bringe virksomheden videre og satte derfor sin forretning til salg. Det kom familien Jørgensen til gode, der havde søgt efter muligheden for at opkøbe en virksomhed, når den rette kom på markedet. Med et Vækstlån fra Vækstfonden købte familien virksomheden i april 2018.

Familien Jørgensen havde i lang tid drømt om at blive selvstændige og havde haft mange forskellige virksomheder i kikkerten. Det var nu eller aldrig for Mads og Dorte Jørgensen og deres to sønner, og de søgte gennem et bureau efter en virksomhed til salg. De havde besluttet at opkøbe en virksomhed, hvis muligheden bød sig, da det ville blive væsentligt billigere end at starte op fra bunden. Men det skulle vise sig at være en større udfordring end som så. Virksomheden skulle nemlig både havde et fagligt og geografisk match.  

”Vi ønskede ikke at flytte fra området, og samtidigt skulle vi også kunne bidrage med noget til den virksomhed, vi ville købe. Den skulle matche vores kompetencer. Så da Vestjydsk Beslag kom til salg, var vi noget forbløffede,” fortæller Mads Jørgensen, medejer og direktør i Vestjydsk Beslag.

Vestjydsk Beslag i Ringkøbing har specialiseret sig i beslag og rendejern, fx tagrender til private hjem. Egentlig havde virksomheden en god fast omsætning, men den tidligere ejer følte ikke, at han lagde tilstrækkelig energi i virksomheden og fik udnyttet dens potentiale. Og det kom familien Jørgensen til gode. De så mange muligheder for at skalere Vestjydsk Beslag, og så matchede den både Mads Jørgensen og sønnernes uddannelsesbaggrund som ingeniører.

Vi så en mulighed for både at sælge mere til mellemstore kunder"

”Vi så en mulighed for både at sælge mere til mellemstore kunder, men også at lære kunderne bedre at kende, og få nye gennem forbedret hjemmeside og kommunikation,” fortæller Mads Jørgensen.

Vækstlån gav plads til fremtidens idéer 

Egentlig var familien Jørgensen i første omgang opsat på at optage hele lånet i banken. Men efter en snak med både bank og Vækstfonden, kom en ny model på bordet.

”Det gik nok op for os, at vi ville være lidt for opspændt, hvis vi lånte det hele i banken. Det ville betyde, at det ville blive svært at låne ekstra i krisetider, men også låne ekstra, når man får en god idé. Og især sidstnævnte er vigtigt for os. Det ville være ærgerligt ikke at kunne føre en god idé ud i livet, fordi man havde sat sig for stramt. Den mulighed giver Vækstlånet os,” forklarer Mads Jørgensen.

Når det nylige køb og alt det administrative, der følger med, er blevet rutine for de nye ejere, gælder det om at fokusere på de primære mål; mere kontakt med mellemstore kunder. Men på længere sigt også at tilføje nye produkter til virksomhedens portefølje.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.