Umbraco

Hjemmesidesystemer skal være mere brugervenlige

Umbraco

01. januar, 2018

It-virksomheden Umbraco udvikler software, der blandt andet kan anvendes til design og håndtering af indhold på en hjemmeside. Men nu vil virksomheden fokusere på et såkaldt Software as a Service-produkt (SaaS). Det skal give en bedre brugeroplevelse og gøre administrering af hjemmesider mere tilgængelig.

Den Odenseanske it-virksomhed Umbraco har vind i sejlene. Virksomheden har specialiseret sig i CMS (Content Management System), der hjælper kunder med at redigere og administrere indholdet til deres hjemmeside. Med over 220.000 medlemmer på platformen, har Umbraco allerede gjort betydeligt indtryk i branchen. Og det er der en helt bestemt grund til, fortæller founder Niels Hartvig Rasch.

”Det med at redigere i indhold på en hjemmeside, er der rigtig mange mennesker, der er bange for. Og med god grund. For CMS-systemer er typisk indviklede, ulogiske og forældede. Men Umbraco gør det let og overskueligt at holde styr på sin hjemmeside,” siger Niels Hartvig Rasch.

Vores SaaS-løsning betyder, at ingen skal side med forældede versioner og på samme tid betale tårnhøje beløb for en ny udgave"

De seneste år har Umbraco suppleret open source udgaven af deres produkt med et SaaS-baseret system, hvor brugeren ikke skal bruge kræfter på at installere og holde produktet opdateret. I det SaaS-baserede system tegner brugerne et medlemskab, og det betyder, at brugerne altid vil have opdaterede versioner. Brugerne kan costumize platformen til deres behov – og som Umbraco selv forklarer det: Vores system kan bruges til alt fra store multinationale hjemmesider, til din mors hjemmeside om motorcykler. Og det er netop enkeltheden og fleksibiliteten, der tiltrækker kunderne ifølge Niels Hartvig Rasch:

"Vores SaaS-løsning betyder, at ingen skal sidde med forældede versioner og på samme tid betale tårnhøje beløb for en ny udgave. Samtidigt giver vi mulighederne tilbage til brugerne. De kan designe og redigere, som de vil, og det giver mere frihed til vores kunder. I Umbraco kan stort set alt lade sig gøre.”

Den nye satsning på en SaaS-løsning krævede dog en større omlægning af virksomhedsstrategien og opbygning af et nyt produkt, og det krævede kapital. Umbraco fik tilsagn til et Vækstlån til iværksættere fra Vækstfonden, der satte skub i udviklingen af det nye SaaS-produkt.

"Iværksætterlånet gav os de nødvendige midler og samtidig den sikkerhed, der gjorde, at det her projekt kom godt fra start. Vi vidste, at kunderne efterspurgte det her produkt, så det handlede om hurtigt at kunne gå i gang med udviklingen for forsat at være med i front,” fortæller Niels Hartvig Rasch.

Med 220.000 medlemmer er Umbracos succes til at tage og føle på. Fremadrettet vil Umbraco stadig søge mere internationalt, og kundeporteføljen tæller også allerede store internationale kunder som Carlsberg Group, Scholl og Danish Crown.

Andre cases

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.

Trustpilot

0 til 400 medarbejdere med venturekapital

Den danske iværksættersucces Trustpilot er på blot få år blevet Europas største webplatform for brugeranmeldelser af virksomheder og serviceydelser. Med knap 750 mio. kr. fra både kapital- og venturefonde er virksomheden vokset fra kælderen og ud til forbrugere og virksomheder i 65 lande.

EVOLVA

Gær giver billigere og bedre versioner af stevia, safran og vanilje

Evolva startede ud i biotek med fokus på at udvikle lægemidler. I dag bruger virksomheden sine naturlige gæringsprocesser til at fremstille fødevareingredienser med samme gode egenskaber, som findes i dyre naturprodukter som fx vanilje, safran og stevia.