SwipBox

Vil indtage 37 nye lande i Europa

01. september, 2016

Danske SwipBox har udviklet en selvbetjeningsautomat til forsendelse og afhentning af pakkepost, der gør e-handel lettere for både kunder, leverandører og fragtmænd. Ambitionen er at blive den foretrukne leveringsmetode for internetkøb verden over. Den gode idé blev sparket i gang med venturekapital fra Vækstfonden tilbage i 2012. Nu er SwipBox klar til at indtage endnu flere lande, og et Vækstlån sikrede kapital til produktion og installation af 12.000 nye automater.

Om virksomheden

SwipBox har udviklet en selvbetjeningsautomat til afhentning og forsendelse af pakkepost. Boksene er primært placeret i supermarkeder, og det enkle system gør e-handel lettere for både kunder, leverandører og fragtmænd. For kunden er det billigere og mere fleksibelt at få pakken leveret i sit lokale supermarked, hvor man alligevel kommer i forbindelse med indkøb. Fragtfirmaerne slipper for at køre forgæves ud til private hjem, og leverandørerne sikrer sig, at kunden modtager sin vare hurtigst muligt. SwipBox blev etableret tilbage i 2012 af iværksætterne Allan Kaczmarek og Henrik Gedde Moos. Venturekapital fra Vækstfonden satte for alvor skub i salget, og siden har de velkendte blå skabe spredt sig fra supermarkeder i hele Danmark til resten af Skandinavien samt i Belgien, Irland, Frankrig, Polen, Spanien og senest Australien.

Vores koncept er enkelt og skalerbart til resten af verden, og der kommer mange henvendelser fra udlandet"

Udfordring

Interessen for SwipBox fra udlandet er stor, og det giver gode muligheder for vækst. Virksomheden har derfor en ambitiøs plan om at rulle løsningen ud i yderligere 37 lande i Europa. Til det formål har SwipBox indgået en aftale med en stor international logistikvirksomhed, der i fem år vil leje skabene. Men selvom kunden er i hus, skal SwipBox stadig investere store beløb i at få nye skabe produceret og installeret, og det krævede yderligere kapital. Førsteprioriteten for SwipBox er vækst, og med de massive investeringer her og nu kombineret med de lidt længere udsigter til profit, kunne banken ikke alene låne virksomheden pengene. Et Vækstlån sikrede en samlet finansieringsløsning. 

”Vores koncept er enkelt og skalerbart til resten af verden, og der kommer mange henvendelser fra udlandet. Vækstlånet giver os mulighed for at producere og installere 12.000 nye skabe og for alvor sparke den internationale udrulning i gang,” siger Allan Kaczmarek, CTO og co-founder i SwipBox.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.