Stantræk

Generationsskifte sikrer vækst hos traditionsrig produktionsvirksomhed

Stantræk

09. oktober, 2018

Med 50 år på bagen er den østjyske virksomhed Stantræk gået gennem flere generationer hos familien Lauritsen. Men da finanskrisen i 2007 ramte virksomheden, stod næste generationsskifte pludselig på højkant. Med en målrettet strategi og investeringer vendte CEO og arving, Morten Lauritsen forretningen og købte sidste år hovedparten af Stantræk med hjælp fra et Vækstlån fra Vækstfonden.

I Lystrup lidt nord for Aarhus, ligger metalproduktionsvirksomheden Stantræk. Stantræk leverer forarbejdede metalplader til andre virksomheder, eller som Morten Lauritsen, CEO i Stantræk, forklarer det: ”Alle komponenter, der kan blive uddrevet af metalplader.” Det kan for eksempel være komponenter til højtalere eller andet elektronik. 

Egentlig tiltrådte Morten Lauritsen allerede som direktør i Stantræk tilbage i år 2007, 10 år før han købte virksomheden. Men da finanskrisen bød på et par hårde år for Stantræk, krævede det et stærk fokus og en målrettet strategi for at holde hovedet oven vande. De seneste år er Stantræk igen i fuld fart frem og omsatte i 2017 for 70 mio. kr. Den positive fremgang betød også, at sønnen Morten Lauritsen købte størstedelen af virksomhedens aktier med hjælp fra et Vækstlån fra Vækstfonden.  

”Jeg har haft 10 år som frontmand for den her virksomhed. Det har givet mig en sikkerhed for, at jeg faktisk har noget at tilføre. Det er lykkes os at vende den her negative kurve, og det betyder også, at vi nu ligger fundamentet for en forretning, vi tror på, kan blive rigtig stor, fortæller Morten Lauritsen, administrerende direktør i Stantræk.

Jeg bliver ved med at gøre det her, fordi der er potentiale"

50 år men forsat fremgang 

Det har været et festligt år for Stantræk, der i 2017 både kunne fejre 50 års jubilæum og den nye ejer Morten Lauritsen. Men selv om virksomheden har et halvt århundredes erfaringer, er mulighederne stadig åbne og potentialet stort ifølge virksomhedsejeren.  

”Jeg bliver ved med at gøre det her, fordi der er potentiale. Og det går rigtig godt for Stantræk. Når du overtager en virksomhed, så start med at stille dig selv spørgsmålet: Hvordan tilfører jeg min virksomhed noget nyt? Du skal have nogle idéer og visioner med købet, ellers er der bare større risiko for, at du ikke lykkedes,” siger Morten Lauritsen 

For Morten Lauritsen har overtagelsen af virksomheden også betydet at være bevidst om sit ansvar for at blive ved med at forny sig.  

”Folk har en tendens til at tænke, at en familieejet virksomhed med 50 år på bagen nok godt kan være gået lidt i stå, køre på rutinerne. Men sådan er det ikke hos Stantræk. Vi tænker konstant i måder, vi kan forny os på, og derfor tror vi også på 50 år mere”, fortæller Morten Lauritsen.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.