Spring Copenhagen

Klassisk designkværn vil sikre ny dansk eksportsucces

Spring Copenhagen

07. juni, 2017

På blot et år er Spring Copenhagen allerede nået godt ud til danske interiørkæder med deres signaturprodukter, Peberfuglen og Saltpingvinen, og det har motiveret virksomheden til at satse på store eksportmarkeder. I den forbindelse har Spring Copenhagen tiltrukket finansiering fra Vækstfonden, i form af et Vækstlån til iværksættere, der skal bruges på eksportsatsningen.

Om virksomheden

Spring Copenhagen startede for et år siden med én idé. De ville relancere det danske design Peberfuglen, som blev udviklet i 1950’erne af designeren Tonn-P. Gennem en royaltyaftale med designerens søn, er det lykkedes at få signatur-produktet relanceret. Spring Copenhagen er allerede til stede på markedet i blandt andet Norge, USA, Australien, Japan og Tyskland, og det er lykkedes ved at etablere et godt samarbejde med distributører på de forskellige markeder.

Distributørerne har allerede taget rigtig godt i mod kværnene, så vi er meget spændte på, hvordan kunderne vil tage imod vores designs"

Udfordring

De to stiftere af Spring Copenhagen har lige fra starten tænkt internationalisering ind i deres forretningsplan. Med de store eksportambitioner besluttede de derfor at satse på flere markeder på én gang, hvor solide distributørnetværk kan sikre, at de kommer ud til rigtig mange butikker. På det kinesiske marked har enkeltbutikker allerede indkøbt produkterne gennem designmesser, så det var en oplagt mulighed udvide forretningen der. Men det krævede en stor mængde kapital at udbrede produkterne yderligere, og derfor kom Vækstfonden ind i billedet. Spring Copenhagen tror på, at det kinesiske marked stadig rummer et stort potentiale for dansk design, og derfor gik de i 2017 i gang med at finde faste distributører og forhandlere i landet.

”Distributørerne har allerede taget rigtig godt i mod kværnene, så vi er meget spændte på, hvordan kunderne vil tage imod vores designs. Vores ambition er at opbygge et brandhouse med nogle solide designsøjler omkring allerede kendte danske klassikere. Vi er gode til at bygge det op, tænke i muligheder og innovation, og vi vil drive det op til en omsætning på 50 mio. kroner på fem år. Når vi når det, vil vi trække dygtige og internationale spillere med ind i virksomheden til videreudvikling og drift,” siger Peter Sørensen CEO og medstifter af Spring Copenhagen.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.