Shamballa Jewels

Spirituelle smykker indtager storbyer i hele verden

24. februar, 2014

Efter en årrække med stor opmærksomhed fra internationale stjerner og anerkendte modemagasiner vil det spirituelle smykkebrand Shamballa Jewels udvide internationalt. Ambitionen er at åbne forretninger i vigtige modebyer verden over. Men den plan kræver langsigtet finansiering. Med et Vækstlån fra Vækstfonden er virksomheden sikret den nødvendige kapital, når de rigtige butikslokaler byder sig.

Om virksomheden 

I 2005 etablerede brødrene Mads og Mikkel Kornerup Shamballa Jewels i et lille lokale i indre København. Virksomheden, der i dag tæller 30 medarbejdere, designer og sælger smykker til eksklusive juvelerer og velhavende privatpersoner i store dele af verden. Med et brand stærkt inspireret af buddhismen bærer smykkernes design præg af spirituelle symboler, der motiverer til at finde indre ro. Råmaterialerne består af sjældne, kostbare sten og diamanter, og Shamballa Jewels specialdesigner smykkerne efter ønske, således at de bliver personlige. Dette er alt sammen med til at gøre virksomhedens smykker unikke, og prisen på et armbånd eller en halskæde ligger derfor typisk mellem 50.000 kr. til 500.000 kr. Shamballa Jewels har egen butik i København og Zürich samt aftaler med 70 forhandlere i 32 lande, primært fordelt i Europa, Mellemøsten, USA og Asien.

Med Vækstlånet får vi mulighed for at åbne flere forretninger på internationalt plan"

Udfording

Shamballa Jewels har i de senere år optrådt i anerkendte magasiner som Vogue og GQ, og store stjerner som Jay-Z, Gwyneth Paltrow og Leonardo DiCaprio pryder deres håndled med virksomhedens armbånd. Den positive mediedækning og de kendte ambassadører skaber tilsammen gode muligheder for vækst. Virksomhedens ambition er derfor at åbne konceptbutikker i trendsættende storbyer som New York, London, og Paris for at komme tættere på kunderne og give dem en gennemført købsoplevelse. Men det er afgørende at finde den helt rigtige beliggenhed. Det kan være en tidskrævende proces, som kræver en langsigtet finansieringspartner, der er klar, når muligheden byder sig. Shamballa Jewels fandt løsningen i et Vækstlån fra Vækstfonden. Lånet fungerer som en ramme, virksomheden kan trække på i takt med nye butiksåbninger, og kombineret med en hævet kredit i banken er den daglige drift også sikret. Shamballa Jewels forventer i første omgang at åbne 2-3 nye forretninger inden 2018.

"Det er ikke hver dag et nicheområde som vores modtager den her type finansielle opbakning. Derfor ser vi på finansieringen fra Vækstfonden som en kæmpe anerkendelse af vores koncept og ideer. Med Vækstlånet får vi mulighed for at åbne flere forretninger på internationalt plan og dermed imødekomme den stigende efterspørgsel, vi oplever på vores smykker,” siger Mikkel Kornerup, CEO og stifter i Shamballa Jewels.

Andre cases

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.

Trustpilot

0 til 400 medarbejdere med venturekapital

Den danske iværksættersucces Trustpilot er på blot få år blevet Europas største webplatform for brugeranmeldelser af virksomheder og serviceydelser. Med knap 750 mio. kr. fra både kapital- og venturefonde er virksomheden vokset fra kælderen og ud til forbrugere og virksomheder i 65 lande.

EVOLVA

Gær giver billigere og bedre versioner af stevia, safran og vanilje

Evolva startede ud i biotek med fokus på at udvikle lægemidler. I dag bruger virksomheden sine naturlige gæringsprocesser til at fremstille fødevareingredienser med samme gode egenskaber, som findes i dyre naturprodukter som fx vanilje, safran og stevia.