QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

QuickOrder

11. juli, 2019

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau. Med et Startlån fra Vækstfonden har QuickOrder doblet medarbejderstaben og kan satse stort på skalering.

Skalering og internationalisering er den klare vision for iværksættervirksomheden QuickOrder, som har udviklet en digital, abonnementsbaseret platform med kassesystem, løn- og vagtplan til restauranter og caféer. QuickOrder har allerede 300 kunder i Danmark og er godt på vej til at ekspandere til det norske marked. Inden for det næste år skal de også nå ind i Holland.

QuickOrders historie begyndte tilbage i 2014 på en varm sommerdag på en café i centrum af Odense. Caféen var fyldt og tjenerne måtte løbe stærkt. Mads Wedderkop, CEO i QuickOrder, sad med en gruppe venner og kunne ikke komme igennem med en bestilling.

”I den digitale verden, vi lever i, så kunne det simpelthen ikke passe, at der ikke var en digital måde at foretage sin bestilling. Derfor gik vi samme aften hjem og brainstormede på en ide, som skulle hjælpe tjenerne med at levere en bedre service, og restauranten med at tjene flere penge. Det endte ud i et online bestillingssystem på en iPad,” siger Mads Wedderkopp.

Løsningen blev testet og videreudviklet i samarbejde med en række restauranter, og de fandt frem til at behovet ikke blot var et bestillingssystem, men et fuldt kassesystem med hele pakken.

Et spørgsmål om egenkapital eller lånefinansiering

Udvikling koster penge, og derfor fik QuickOrder i den indledende fase en investor med ombord, men deres manglende erfaring i at starte virksomhed betød, at de også afgav for mange ejerandele. Den beslutning medførte bl.a., at et anerkendt internationalt acceleratorforløb måtte afvise dem på målstregen.

Siden har de været mere eftertænksomme, de har købt den tidligere investor ud og fået nye investorer ind. Med nye investorer har de kunne fokusere fuldt ud på forretningen og skalere hurtigere.

Da vi skulle ud og finde kapital igen, var det denne gang altafgørende for os at beskytte vores ejerandele"

”Da vi skulle ud og finde kapital igen, var det denne gang altafgørende for os at beskytte vores ejerandele. Derfor var et lån fra Vækstfonden en attraktiv løsning. Vi var ikke så bekymrede for renterne, da vi vidste, at vi kunne vækste hurtigere end det. Og kombineret med et Startlån fra Vækstfonden ville de nuværende investorer også smide flere penge i. Dermed kunne vi skalere teamet fra 6 til 15 medarbejdere, uden at afgive flere ejerandele,” siger Mads Wedderkop.

Pengene er også allerede sat i arbejde. Flere udviklere er ansat, interne processer optimeret og QuickOrder har opkøbt en mindre virksomhed. Forretningen er dermed klar til hurtig vækst, og de er gået fra at onboarde 10-12 nye kunder om måneden til ca. 50 hver måned. Desuden er de med en Innobooster fra Innovationsfonden i gang med at udvikle et nyt bordbookingssystem, som via machine learning skal generere data, der skal hjælpe dem med at forstå kunderne bedre, bl.a. om hvornår kunderne besøger restauranten, hvad de kan lide at spise og hvor mange medarbejdere, der bør arbejde den enkelte dag.

Inden for det næste år regner Mads Wedderkopp med, at virksomheden har rejst den næste kapitalrunde, de er godt etableret på det norske marked med 50-100 kunder og de er i gang med at åbne i Holland.

Andre cases

Lundsøe Køl & Frys

Udvidelse af lager sætter turbo på væksten

Hvert år håndterer Lundsøe & Frys 60.000 tons fødevarer fra deres lager i Aalborg og fra havnen i Aarhus. Vejen til en forbedret konkurrenceevne og nye kunder var et nyt robotanlæg og et stort kølehus på Aarhus havn. Et Vækstlån fra Vækstfonden har hjulpet virksomheden med at realisere deres mål af flere omgange.

CanopyLAB
CanopyLAB

Edtech sikrer bedre læring for brugere

Danske CanopyLAB har udviklet en social og adaptiv læringsplatform. Platformen sikrer et individualiseret og bedre læringsforløb for brugerne. Med et Vækstlån til Iværksættere i ryggen skal CanopyLAB bredere ud i markedet.

Maistic

Dansk virksomhed sender plastfrit i indkøbskurvene

Allerede før plastforurening og mikroplast kom på den globale dagsorden skabte Maistic Bio Group plastfri alternativer. Hovedfokus er på produkter til den daglige husholdning til priser, der gør dem supermarkedsvenlige og tilgængelige for os alle sammen. Med dét samt specialiseringen i komposterbart bioplast til produkter og emballage har virksomheden været med til at sætte plast og ikke mindst løsningerne på dagsordenen. Vækstfonden har medfinansieret Maistic.