Plecto

Aarhusiansk software motiverer sælgere i hele verden

06. juli, 2016

Kristian Øllegaard har med sin iværksættervirksomhed Plecto udviklet en software og en app, der skal motivere medarbejdere og øge performance i salgsvirksomheder. På blot et år tredoblede Plecto omsætningen, og interessen fra både ind- og udland steg kraftigt. Men for at gribe vækstmuligheden var der behov for flere udviklere og sælgere. Et Vækstlån til iværksættere sikrede Plecto den nødvendige kapital, uden at Kristian skulle afgive flere ejerandele.

Om virksomheden

Da Kristian Øllegaard var ansat som sælger i en stor telekæde, brugte han og kollegerne meget tid på manuelt at holde overblikket over dagens salgstal. Med et talent for programmering satte Kristian sig for at udvikle en software, der kunne automatisere processen. Det resulterede i salgs- og motivationsværktøjet Plecto, og i 2012 etablerede han virksomheden af samme navn. Plecto kan integreres med eksisterende forretningssystemer og opdaterer virksomhedens salgstal automatisk. På den måde kan medarbejderne følge med i udviklingen, måle deres præstationer og konkurrere med hinanden i appen eller på en Tv-skærm. Mere end 200 virksomheder fordelt på 15 lande benytter i dag Plectos software, og på kundelisten finder man bl.a. Codan, Verisure, Berlingske Media og næsten samtlige danske teleselskaber.

Nu kan vi føre vores planer ud i livet uden at skulle afgive flere ejerandele"

Udfordring

Plecto levede et stille liv som fritidsprojekt, indtil Kristian Øllegaard i 2014 droppede ud af studiet og dedikerede al sin tid til virksomheden. Kort efter trådte Just-Eat-stifter Jesper Buch ind i ejerkredsen med en halv million kroner, og siden er Plecto buldret frem. Den unge virksomhed fik hurtigt fat i det danske marked, og på et år tredoblede Plecto omsætningen. Der kom flere og flere henvendelser fra især udlandet, og det gav gode muligheder for vækst. Men de internationale ambitioner krævede mere salgspersonale, og det krævede ny kapital. Et Vækstlån til iværksættere på 2,7 mio. kr. blev løsningen.

"På den korte bane havde investorkapital været den billigste løsning, men langsigtet er lånet fra Vækstfonden helt optimalt. Nu kan vi føre vores planer ud i livet uden at skulle afgive flere ejerandele. Pengene skal bl.a. bruges til at ansætte flere medarbejdere og fokusere på at indtage nye markeder," siger Kristian Øllegaard, co-founder og CEO i Plecto.

Andre cases

Lundsøe Køl & Frys

Udvidelse af lager sætter turbo på væksten

Hvert år håndterer Lundsøe & Frys 60.000 tons fødevarer fra deres lager i Aalborg og fra havnen i Aarhus. Vejen til en forbedret konkurrenceevne og nye kunder var et nyt robotanlæg og et stort kølehus på Aarhus havn. Et Vækstlån fra Vækstfonden har hjulpet virksomheden med at realisere deres mål af flere omgange.

CanopyLAB
CanopyLAB

Edtech sikrer bedre læring for brugere

Danske CanopyLAB har udviklet en social og adaptiv læringsplatform. Platformen sikrer et individualiseret og bedre læringsforløb for brugerne. Med et Vækstlån til Iværksættere i ryggen skal CanopyLAB bredere ud i markedet.

Maistic

Dansk virksomhed sender plastfrit i indkøbskurvene

Allerede før plastforurening og mikroplast kom på den globale dagsorden skabte Maistic Bio Group plastfri alternativer. Hovedfokus er på produkter til den daglige husholdning til priser, der gør dem supermarkedsvenlige og tilgængelige for os alle sammen. Med dét samt specialiseringen i komposterbart bioplast til produkter og emballage har virksomheden været med til at sætte plast og ikke mindst løsningerne på dagsordenen. Vækstfonden har medfinansieret Maistic.