Oosterhof

Ny stald giver mere mælk

16. juni, 2014

Familien Oosterhof driver en større moderne mælkeproduktion i Nordjylland. De 1.150 malkekøer leverer hvert år ca. 11,5 mio. liter mælk til Arla. Med et Vækstlån fik familien råd til at udvide bedriften og bygge en ny stald, så der blev plads til knap 500 flere køer.

Om virksomheden

I Suldrup lidt syd for Aalborg ligger Hyllested Østergaard. Det var den første gård, landmand Hessel Jan Oosterhof og hans hustru købte, da de i 1993 flyttede fra Holland til Danmark med drømme om at starte en stor mælkeproduktion med vækstperspektiver. De startede med 200 køer, en gammel bindestald og 100 hektar jord. Siden da er sønnen Pieter og hans hustru blevet medejere, og i dag råder familien over fire landbrugsejendomme i området, adskillige moderne stalde og ca. 2.000 kreaturer. Heraf ca. 1.150 malkekøer, der hvert år leverer ca. 11,5 mio. liter mælk til Arla, og godt 1.000 ungkvier og kalve.

Med Vækstlånet har vi kunnet udbygge en stald, så der blev plads til 200 flere køer"

Udfordring 

Familien ønskede at udvide mælkeproduktionen og havde netop købt endnu en landejendom, men manglede kapital til at udvide den og bygge en ny stald. Vejen til den stordrift, virksomheden er i dag, havde gældsat bedriften. Derfor blev det, trods gode resultater og høje afkast, svært for familien at skaffe den fulde finansiering i banken.

Et Vækstlån fik finansieringen til at falde på plads. De nye faciliteter betød, at salget af mælk til Arla steg fra 9,5 mio. liter til 11,5 mio. liter årligt. Det svarer til hele 20 pct. mere mælk end før.

"Vi havde købt en ny landejendom og manglede kapital til at udvide og bygge en ny stald. Et Vækstlån var den eneste mulighed. Med Vækstlånet har vi kunnet udbygge en stald, så der blev plads til 200 flere køer. Samtidig har vi bygget en ny moderne stald, hvor der er plads til yderligere 280 kalve," fortæller gårdejer Hessel Jan Oosterhof.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.