MUUTO

Ny generation af nordisk design indtager hjem i hele verden

11. februar, 2016

Den danske designvirksomhed Muuto skaber belysning, møbler og boligtilbehør i skandinavisk design. På svv år er de gået fra at sælge deres produkter i 100 forretninger til over 1.300 butikker på verdensplan. Opskriften bag succesen er to iværksættere med stor erfaring inden for forretningsudvikling kombineret med dansk venturekapital. I 2014 investerede kapitalfonden Maj Invest i Muuto, og planen er at skalere forretningen og føre den ud på nye markeder.

Det er næsten umuligt at bladre i et boligmagasin uden at støde på en af Muutos lamper, lysestager, stole eller andet boligtilbehør. Siden den danske virksomhed blev stiftet i 2007, er deres nordiske designs blev bestsellere på internationalt plan. Mens de to grundlæggere styrer forretningen, hyrer de eksterne skandinaviske designere til at skabe alle Muutos produkter.

”I Danmark har vi en stolt designtradition med bl.a. Arne Jacobsen og Hans Wegner, som har været med til at skabe et godt brand for skandinavisk design i udlandet. Vi synes, der manglede en virksomhed, som kunne være med til at skrive det næste kapitel i skandinavisk designhistorie sammen med de bedste nutidige skandinaviske designere,” fortæller grundlægger og adm. direktør i Muuto Kristian Byrge.

Ambition om at vokse hurtigt

Stifterne havde fra starten en ambition om at skabe en stor virksomhed. Men det krævede kapital at bygge den op fra bunden. Da Muuto havde eksisteret i ni måneder, investerede Vækstfonden i virksomheden. 

”For at kunne udleve vores ambitiøse vækstplan, var vi nødt til hurtigt at ansætte et stærkt team og komme på markedet med nogle gode produkter. Uden en investor ville det have taget meget længere tid at opbygge forretningen. At vi fik en investor og kom hurtigt ud over stepperne gav os nogle konkurrence- og markedsmæssige fordele ”, siger Kristian Byrge.

Solgt i 52 lande

Siden Vækstfonden investerede i Muuto, er designvirksomheden vokset fra 5 til 55 medarbejdere. Det første år solgte virksomheden sine produkter i 100 butikker i Danmark. I dag kan man købe Muutos boligdesign i 1.300 butikker fordelt på 52 lande. I 2014 investerede den danske kapitalfond Maj Invest i virksomheden som minoritetsauktionær.

”Med Maj Invest har vi fået en erfaren, god sparringspartner, så Muuto kan blive større og stærkere. Både i forhold til at sælge til flere butikker og udbygge vores tilstedeværelse geografisk. Fonden kommer også med et netværk, der giver os adgang til nye store kunder, fx hoteller og restauranter,” fortæller Kristian Byrge.

Andre cases

Trustpilot

0 til 400 medarbejdere med venturekapital

Den danske iværksættersucces Trustpilot er på blot få år blevet Europas største webplatform for brugeranmeldelser af virksomheder og serviceydelser. Med knap 750 mio. kr. fra både kapital- og venturefonde er virksomheden vokset fra kælderen og ud til forbrugere og virksomheder i 65 lande.

Railmonitor

Big data-løsning skruer op for sikkerheden på jernbanenettet

Railmonitor har udviklet en sensorløsning, der øger sikkerheden på det danske jernbanenet ved hele tiden at sende op i skyen. Det sparer samtidigt penge også arbejdstimer for både ejerne af jernbanenettet og entreprenører, der udfører arbejde nær det. Railmonitor har fået Vækstlån fra Vækstfonden til at udbrede deres løsning til andre europæiske spillere.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.