Mille Food

Dansk modermælkserstatning i høj kurs i Kina

09. januar, 2018

I Kina er der er stor efterspørgsel på modermælkserstatning fra danske Mille Food. Det er kvaliteten af den danske mælk der gør pulveret til en luksusvare på den anden side af jorden. Virksomheden, der tidligere fik sin modermælkserstatning leveret af Arla, startede i sommeren 2017 sin egen produktion op i Hundested. Fabrikken blev bl.a. finansieret af et Vækstlån fra Vækstfonden på 30 mio. kr.

Mille Food har siden 2014 leveret modermælkserstatning til det kinesiske marked. Modermælkserstatningen har virksomheden købt hos Arla, men i midten af 2016 besluttede Mille Food at starte egen produktion op i Hundested. Og der er en helt særlig grund til at placere fabrikken på dansk jord:

”Efter mælkeskandalen i 2008, hvor der var flere sager om modermælkserstatning af ringe kvalitet, er de kinesiske forældre blevet ekstra påpasselige med at købe modermælkserstatning produceret i Kina. I Danmark er vi kendt for høj fødevaresikkerhed og råvarer af meget høj kvalitet, og det har gjort, at Kina har fået øjnene op for dansk produceret modermælkserstatning,” fortæller CFO hos Mille Food, Martin Thomsen, og fortsætter: ”Vi har fordoblet salget af modermælkserstatning de seneste år og lander i omegnen af 250 millioner kr. i omsætning i 2017. Det svarer til ca. 4 mio. dåser.”

Vi ved, at dansk kvalitet er i høj kurs, så vi tror på, at Mille Food har et rigtig stort potentiale"

Danske finansieringskilder giver stærk profil

Den eksisterende ejendom i Hundested, der før havde huset medicovirksomheden, Unomedical, krævede en totalrenovering, før Mille Food kunne begynde produktionen af deres eget mælkepulver. Med 30 mio. kr. i lån fra Vækstfonden kunne virksomheden istandsætte bygningerne og investere i nye maskiner og pakkeanlæg til produktion af modermælkserstatningen. Foruden at have fået den samlede finansiering til at gå op, betyder Vækstlånet også, at Mille Foods kan brande sig bedre i Kina. 

”I Kina betyder det meget, at man er en velrenommeret og respekteret virksomhed. Derfor er vi rigtig glade for at have Vækstfonden i ryggen sammen med Danske Bank. Det betyder, at vi kan gå ud og fortælle, at der er nogle store spillere, som tror på os. Og det spiller faktisk en rolle på det kinesiske marked,” fortæller Martin Thomsen. 

Fabrikken kan producere 50 dåser modermælkserstatning i minuttet, og Mille Food har lige nu tre produkter på det kinesiske marked og et på det europæiske. Det er dog det kinesiske afsatte modermælk, der giver plus på bundlinjen. Ved udgangen af februar 2018 står fabrikken til at sende dansk produceret modermælkserstatning til det kinesiske marked, og Mille Food tager nu et skridt af gangen mod at blive veletableret i Kina.

”Det er et kæmpe marked med stor vækst, og derfor er det værd at fokusere på. Vi ved, at dansk kvalitet er i høj kurs, så vi tror på, at Mille Food har et rigtig stort potentiale,” fortæller Martin Thomsen. Målet er at komme på top-ti listen over verdens producenter af modermælkserstatning, inden for de næste 5 år.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.