Miild

Renere makeup der også er godt for miljøet

12. december, 2016

Manglen på allergivenlig, økologisk og bæredygtig makeup fik Tanja Gregersen og Tine Svendsen til at starte deres egen makeupvirksomhed, Miild. Men for at kunne producere og videreudvikle produkterne var der brug for mere kapital end banken alene kunne finansiere. Med et Vækstlån til iværksættere kunne Miild sætte turbo på produktion og salg.

Om virksomheden

I Danmark lider cirka hver femte kvinde af allergi. Makeupartisterne og ejerne af Miild, Tanja Gregersen og Tine Svendsen, har selv oplevet, hvordan allergi kan påvirke både fysisk og psykisk, og hvor svært det kan være at finde makeup uden allergifremkaldende stoffer. Derfor startede de Miild, et kosmetikmærke med fokus på både miljø og allergi. Miilds basislinje består af 29 produkter med så rene ingredienser, at de kan spises. Tanja Gregersen og Tine Svendsen har desuden startet bloggen This is Pure, hvor de giver professionelle råd og personlige historier om skønhedsprodukter og allergi.

Vi har fundet ud af, at man sagtens kan lave makeup i høj kvalitet med færre og renere ingredienser, end der ses på markedet i dag"

Udfordring

Ejerne af Miild har selv testet deres produkter, og ved, at de virker. Men for at få råd til produktion og videreudvikling var der brug for ekstra finansiering. Makeupbranchen er dog i konstant forandring, og det kan være svært at vide, hvordan markedet udvikler sig. Og det betød, at banken havde brug for ekstra sikkerhed. Ejerne af Miild kontaktede derfor selv en kapitalmægler, som foreslog Vækstfonden. Med et Vækstlån til iværksættere har Miild fået deres produkter bredt på det danske marked første del af 2017, og de har allerede oplevet en interesse for deres produkter på internationale markeder.

”Vi udviklede Miild, fordi vi savnede tryghed og gennemsigtighed for makeup. Vi har fundet ud af, at man sagtens kan lave makeup i høj kvalitet med færre og renere ingredienser, end der ses på markedet i dag. Lånet fra Vækstfonden har gjort det muligt at få vores produkter hurtigere på markedet, end vi selv ville kunne, ” siger Tanja Gregersen, medejer af Miild.

Andre cases

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.

Trustpilot

0 til 400 medarbejdere med venturekapital

Den danske iværksættersucces Trustpilot er på blot få år blevet Europas største webplatform for brugeranmeldelser af virksomheder og serviceydelser. Med knap 750 mio. kr. fra både kapital- og venturefonde er virksomheden vokset fra kælderen og ud til forbrugere og virksomheder i 65 lande.

EVOLVA

Gær giver billigere og bedre versioner af stevia, safran og vanilje

Evolva startede ud i biotek med fokus på at udvikle lægemidler. I dag bruger virksomheden sine naturlige gæringsprocesser til at fremstille fødevareingredienser med samme gode egenskaber, som findes i dyre naturprodukter som fx vanilje, safran og stevia.