Midtfyns Bryghus

Fynsk mikrobryggeri vil sælge øl i hele verden

Midtfyns Bryghus

22. august, 2016

I takt med at Midtfyns Bryghus udvidede sortimentet og vandt flere internationale priser for deres specialøl, steg efterspørgslen kraftigt. Det udfordrede mikrobryggeriet på kapaciteten, og indehaver Eddie Szweda havde brug for et lån på 3,1 mio. kr. til at købe nye lokaler og bedre udstyr. En Vækstkaution fra Vækstfonden var afgørende for, at banklånet kom i hus. Nu producerer Midtfyns Bryghus 260.000 liter øl årligt, og de nye rammer baner vejen for at indtage nye markeder.

Om virksomheden

I 2006 besluttede Eddie Szweda at købe det lille bryggeri i Brobyværk på Fyn, Midtfyns Bryghus. Bryghuset havde siden etableringen i 2004 kun produceret to slags øl, og salgsvolumen var ikke prangende. Men med lang erfaring inden for øl- og vinbranchen og en brændende passion for kvalitetsbryg lykkedes det hurtigt Eddie at vende udviklingen. I de efterfølgende år introducerede Midtfyns Bryghus løbende nye specialøl og modtog fire gange prisen for Årets Ølnyhed. Bryggeriets porter er kåret som Europas bedste, og deres chiliøl og Double IPA er begge udnævnt til verdens bedste i 2012. I dag sælger virksomheden de flydende fynske lækkerier til detailhandler og restauranter i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Canada, Brasilien og Kina.

Det var umuligt for en lille virksomhed i vores branche at låne alle de pengene, vi havde brug for, i banken"

Udfordring

Midtfyns Bryghus’ talrige nomineringer og kåringer skabte sammen med øllets kvalitet og smag stor opmærksomhed, der resulterede i en stigende efterspørgsel. Det udfordrede kapaciteten, og produktionen i de nedlagte 350 kvadratmeter store slagterlokaler i Brobyværk kunne ikke følge med. Derfor besluttede Eddie Szweda at rykke bryggeriet til 1.100 nye, moderne kvadratmeter i Årslev og samtidig investere i nyt udstyr i form af rummelige bryggertanke og et malthåndteringssystem. Men investeringen til en sum af 3,1 mio. kr. var for stor en mundfuld for banken, der savnede sikkerheder. En Vækstkaution fra Vækstfonden fik kabalen til at gå op og sikrede finansieringen.

”Det var umuligt for en lille virksomhed i vores branche at låne alle de pengene, vi havde brug for, i banken. Derfor har Vækstkautionen været afgørende for, at vi har kunnet udvide produktionen og følge med efterspørgslen. Nu har vi kræfterne til at indtage nye markeder i USA, Europa, Australien og New Zealand,” siger Eddie Szweda, indehaver af Midtfyns Bryghus.

Andre cases

VisBlue
VisBlue

VisBlue giver nu grøn energi længere levetid

Aarhusianske VisBlue har skabt en banebrydende opfindelse. Med et nyudviklet batteri, muliggør virksomheden at gemme grøn energi til senere brug, og dermed sikre, at grøn strøm ikke går tabt. Samtidig opbevarer batteriet også sol- og vindenergi til timerne uden sol og dagene uden vind, sådan at der altid er bæredygtig energi at hente. Nu har virksomheden hentet kapital fra Vækstfonden til at fortsætte vækstrejsen.

Ole Akustikken
Akustikken

Verdens bedste guitarer indtager København

Ole Abildgaard Thomsen har i over 30 år drevet Danmarks førende specialforretning for guitarer, Akustikken.

AL Lift
AL Lift

Erfaren virksomhedsejer springer ud i nyt iværksættereventyr

Allan Laursen har i knap 30 år ejet og drevet sin egen virksomhed, der producerer løfteudstyr til bygge- og anlægsindustrien. Men finanskrisen betød, at...