MapsPeople

Viser vejen fra Aalborg til Austin

MapsPeople

02. februar, 2018

MapsPeople har med deres kerneprodukt, MapsIndoors, lavet en navigationsløsning, der tager kortoplevelsen, som vi kender den fra Google Maps, indendørs. Virksomheden er de seneste tre år vokset med 225 pct. og med kapital fra Vækstfonden, er de nu klar til at indtage det amerikanske marked.

Virksomheden bag MapsPeople håndtegnede sine første kort i 1897. Siden har virksomheden løbende formået at vokse og videreudvikle produktet, så de er på forkant med efterspørgslerne og tendenserne i markedet. De er i dag den eneste nordiske Google Premier Partner ud af i alt 30 på verdensplan.

Kerneproduktet MapsIndoors er bygget på Google Maps’ platform og fungerer som en indendørs vejviser. Brugeren kan dermed nemt navigere rundt i store bygninger, fx lufthavne, shoppingcentre, arbejdspladser og skoler, og overgangen fra den udendørs Google Maps til den indendørs MapsIndoors sker gnidningsfrit.

Kapital fra Vækstfonden sætter fart på planerne

Med 15 mio. kr. i frisk kapital fra Vækstfonden er de nu et skridt tættere på at få realiseret deres vision om at ekspandere til det amerikanske marked og blive verdens bedste indendørs navigationsløsning.

Aftalen med Vækstfonden gør, at vi får top-kvalificeret sparring og kan sætte ekstra fart på planerne"

“Aftalen med Vækstfonden gør, at vi får top-kvalificeret sparring og kan sætte ekstra fart på planerne, tage en del af det amerikanske marked for indendørs navigation og samtidig udvikle kommende generationer af vores kerneprodukt. Vi forventer os meget af 2018,” udtaler CEO i MapsPeople, Michael Gram.

MapsIndoors har allerede vundet indpas hos flere amerikanske virksomheder, senest Kohl’s, Gartner og Google, så de første spadestik til en ekspansion er taget. Fokus på videreudvikling af produktet er også konstant, så man hele tiden kan være med i front og gribe nye tendenser. 

Den friske kapital til MapsPeoples videre vækst er en kombination af egenkapitalinvestering fra Vækstfonden samt lånefinansiering fra henholdsvis Nordjyske Bank og Vækstfonden. Lars Rønn, der er partner i Vækstfondens afdeling for direkte investeringer, VF Venture, ser frem til, at pengene kan være med til at accelerere MapsPeoples internationale ekspansion.

”MapsPeople har set en oplagt forretningsmulighed og udviklet en unik teknologi til et marked, der uden tvivl vil være voksende i de kommende år. Potentialet i indendørs navigation er stort, og virksomheden har allerede vist en flot vækst. Med stemplet som certificeret Google-partner er de godt rustet til for alvor at byde sig til på det amerikanske marked, og de første aftaler viser, at både interessen og behovet er der,” siger Lars Rønn.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.