MapsPeople

Viser vejen fra Aalborg til Austin

Grundlæggerne af MapsPeople

02. februar, 2018

MapsPeople har med deres kerneprodukt, MapsIndoors, lavet en navigationsløsning, der tager kortoplevelsen, som vi kender den fra Google Maps, indendørs. Virksomheden er de seneste tre år vokset med 225 pct. og med kapital fra Vækstfonden, er de nu klar til at indtage det amerikanske marked.

Virksomheden bag MapsPeople håndtegnede sine første kort i 1897. Siden har virksomheden løbende formået at vokse og videreudvikle produktet, så de er på forkant med efterspørgslerne og tendenserne i markedet. De er i dag den eneste nordiske Google Premier Partner ud af i alt 30 på verdensplan.

Kerneproduktet MapsIndoors er bygget på Google Maps’ platform og fungerer som en indendørs vejviser. Brugeren kan dermed nemt navigere rundt i store bygninger, fx lufthavne, shoppingcentre, arbejdspladser og skoler, og overgangen fra den udendørs Google Maps til den indendørs MapsIndoors sker gnidningsfrit.

Kapital fra Vækstfonden sætter fart på planerne

Med 15 mio. kr. i frisk kapital fra Vækstfonden er de nu et skridt tættere på at få realiseret deres vision om at ekspandere til det amerikanske marked og blive verdens bedste indendørs navigationsløsning.

Aftalen med Vækstfonden gør, at vi får top-kvalificeret sparring og kan sætte ekstra fart på planerne"

“Aftalen med Vækstfonden gør, at vi får top-kvalificeret sparring og kan sætte ekstra fart på planerne, tage en del af det amerikanske marked for indendørs navigation og samtidig udvikle kommende generationer af vores kerneprodukt. Vi forventer os meget af 2018,” udtaler CEO i MapsPeople, Michael Gram.

MapsIndoors har allerede vundet indpas hos flere amerikanske virksomheder, senest Kohl’s, Gartner og Google, så de første spadestik til en ekspansion er taget. Fokus på videreudvikling af produktet er også konstant, så man hele tiden kan være med i front og gribe nye tendenser. 

Den friske kapital til MapsPeoples videre vækst er en kombination af egenkapitalinvestering fra Vækstfonden samt lånefinansiering fra henholdsvis Nordjyske Bank og Vækstfonden. Lars Rønn, der er partner i Vækstfondens afdeling for direkte investeringer, VF Venture, ser frem til, at pengene kan være med til at accelerere MapsPeoples internationale ekspansion.

”MapsPeople har set en oplagt forretningsmulighed og udviklet en unik teknologi til et marked, der uden tvivl vil være voksende i de kommende år. Potentialet i indendørs navigation er stort, og virksomheden har allerede vist en flot vækst. Med stemplet som certificeret Google-partner er de godt rustet til for alvor at byde sig til på det amerikanske marked, og de første aftaler viser, at både interessen og behovet er der,” siger Lars Rønn.

Andre cases

VisBlue
VisBlue

VisBlue giver nu grøn energi længere levetid

Aarhusianske VisBlue har skabt en banebrydende opfindelse. Med et nyudviklet batteri, muliggør virksomheden at gemme grøn energi til senere brug, og dermed sikre, at grøn strøm ikke går tabt. Samtidig opbevarer batteriet også sol- og vindenergi til timerne uden sol og dagene uden vind, sådan at der altid er bæredygtig energi at hente. Nu har virksomheden hentet kapital fra Vækstfonden til at fortsætte vækstrejsen.

KM Rustfri
KM Rustfri

Innovativ ventilregulator sikrer større fødevaresikkerhed og mindre spild

Med et stort potentiale for vækst i kerneforretningen fik KM Rustfri i Skive behov for kapital til bl.a. at ansætte flere medarbejdere og investere i nyt produktionsudstyr..

Outletbutik
Family Dress ApS

Ny garantiordning: Nordjyske Family Dress får statsgaranteret lån til at komme gennem coronakrisen

Det er ualmindeligt svære tider for mange virksomheder for øjeblikket. Efter COVID-19 ramte Danmark, har omsætningen hos mange virksomheder været faldende. Det er også tilfældet for tøjbutikken Family Dress ApS. Derfor har det været vigtigt for butikken at holde sammen og stadig betale leverandører og medarbejdere. Med en garanti fra Vækstfondens nye tiltag til COVID-19-ramte virksomheder har Family Dress fået mere ro på hverdagen.