Maistic

Dansk virksomhed sender plastfrit i indkøbskurvene

12. august, 2019

Allerede før plastforurening og mikroplast kom på den globale dagsorden skabte Maistic Bio Group plastfri alternativer. Hovedfokus er på produkter til den daglige husholdning til priser, der gør dem supermarkedsvenlige og tilgængelige for os alle sammen. Med dét samt specialiseringen i komposterbart bioplast til produkter og emballage har virksomheden været med til at sætte plast og ikke mindst løsningerne på dagsordenen. Vækstfonden har medfinansieret Maistic.

Da Heidi von Bülow og hendes mand Brian Bouet Smith for snart fire år siden startede virksomheden Maistic Bio Group i Helsingør, var det med et klart mål: Anprisningen ’Plastfri’ skulle på supermarkedernes hylder. Parret ville gøre det nemt for miljøbevidste forbrugere at mindske deres personlige aftryk på plastforureningen af hav og natur.

Missionen lykkedes. I 2016 kom de første syv produkter mærket plastfri på Coops hylder, og siden har Maistic udvidet dagligvaresortimentet under brandet Maistic, så der i dag er 24 produkter, som sælges særligt i Sallings og Dagrofas supermarkeder herhjemme, men også i 16 andre lande gennem agenter og 11 distributører.  

”Mens vi knoklede for at få de første produkter i butikkerne, begyndte den første bevidsthed om plastforurening at spire i medierne. Vi havde allerede plastfri viskoseklude på kontoret og få måneder senere, var vi de første til at introducere mikroplastfri klude i supermarkederne. I dag er de alle steder herhjemme, også fra andre producenter, og det føles faktisk okay at have sat sådan en forbrugsændring i gang. Det kan lyde af lidt, men der er millioner af stykker mikroplast, vi med den lille ændring redder hav og natur fra,” fortæller CCO og medstifter i Maistic, Heidi von Bülow.

Mens vi knoklede for at få de første produkter i butikkerne, begyndte den første bevidsthed om plastforurening at spire i medierne."

Kludene satte gang i Maistics engagement i de større samfundsmæssige anti-plast tiltag, og i dag laver Heidi von Bülow foredrag, underviser plastmagere og deltager i konferencer om bioøkonomi, plastic, affald, bio-til-bio-recycling mm., ligesom hun er en del af regeringens Nationale Bioøkonomi Panels virksomhedsgruppe, der netop nu er i gang med at lave anbefalinger om biopolymerer til de danske politikere.

Hos Maistic handler det ikke kun om at tilbyde forbrugerne et alternativ til plastik-Virksomheden er også gerne samarbejdspartner, bl.a. for det voksende antal virksomheder, der har sat plastic på CSR-dagsordenen. Maistic producerer bl.a. produkter og specialløsninger til Flying Tiger, Simple Feast og den økologiske tøjproducent Dilling. Og så svarer de gerne på de mange spørgsmål fra skoleelever, studerende og produktudviklere, der har svært ved at finde rundt i netop det område, Maistic har specialiseret sig i.

For Maistic er det især eksportmarkederne og de lande, der allerede har lavet lovgivning om mindre plast, forbud mod engangsservice, tilvalg af komposterbare emballager og poser mm, der er i fokus.

Siden Vækstfonden trådte til med lån i 2018 til eksportfokus og udvikling af nye produkter har Maistic fået seks nye distributører og er vokset fra syv til 17 lande. Netop nu er virksomheden i gang med at søge investorer til 2. investeringsrunde, som Vækstfonden eller Den Grønne Investeringsfond også denne gang måske kan deltage i.