Made by Møn

Cafeer og restauranter i hele landet vil servere mønsk øl

01. juli, 2016

Made by Møns mikrobryggeri i Stege kunne ikke følge med efterspørgslen på de lokalbryggede specialøl. Derfor var det afgørende at rykke produktionen til nye, store lokaler. Men det krævede massive investeringer i nyt udstyr, som banken ikke kunne finansiere alene. Den samlede løsning faldt på plads med et Vækstlån til iværksættere, og virksomheden har nu fordoblet produktionen.

Om virksomheden

I 2012 købte Thomas Stecher og David Jensin det lokale mikrobryggeri i Stege med tilhørende restaurant, Bryghuset Møn. Stedet havde i mange år kørt med røde tal på bundlinjen, da øllets eneste aftager var restauranten selv. For at vende udviklingen satsede Made by Møn på salg til specialforretninger samt til hotel-, cafe- og restaurationsbranchen. Interessen viste sig hurtigt at være stor, og i dag sælger virksomheden sine lokale specialøl, økologiske safter og mineralvand til knap 200 forhandlere landet over. Heriblandt finder man bl.a. Tivoli, Nimb, Madklubben og specialforretningen Skjold Burne. Made by Møn er ejet af CEO Thomas Stecher og David Jensin, og i 2015 fik virksomheden en tredje ejer, da Kasper Bøgedal indtrådte i ejerkredsen.

Takket være Vækstlånet faldt finansieringen på plads, og vi kan nu brygge dobbelt så meget som før"

Udfordring 

Det stod hurtigt klart, at mikrobryggeriet i Stege slet ikke kunne følge med den stigende efterspørgsel. Bryggeriet kunne maksimalt producere 160.000 liter øl om året, og Made by Møn måtte sige nej til flere og flere ordrer. I september 2015 købte Made by Møn derfor en stor produktionsejendom i udkanten af Stege, flyttede bryggeriet derud og fordoblede produktionen. Men lokalerne havde ikke tidligere fungeret som bryggeri, så virksomheden skulle investere massive beløb i nyt udstyr. 
I sin tid kom bankfinansieringen til købet af mikrobyggeriet i hus med en Vækstkaution fra Vækstfonden. Virksomhedens bank havde derfor allerede et stort engagement i Made by Møn, og kombineret med underskudshistorikken, kunne banken ikke stille alle pengene til udvidelsen til rådighed. Løsningen blev endnu et samarbejde med Vækstfonden i form af et Vækstlån til iværksættere.

”Vi oplever en enorm efterspørgsel på vores produkter både fra nye og gamle kunder, og vi kunne simpelthen ikke følge med. Derfor har det været afgørende at få mulighed for at bygge et nyt, stort bryggeri og fordoble produktionen. Takket være Vækstlånet faldt finansieringen på plads, og vi kan nu brygge dobbelt så meget som før, ” siger Thomas Stecher, CEO i Made by Møn.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.