Lyngsaa

Vækstkaution sikrer store ordrer

13. oktober, 2014

Lyngsaa udvikler og producerer skræddersyet LED-lys til blandt andet sportsarenaer og til den maritime verden. Ved alle større projekter skal virksomheden indkøbe og forudbetale specialværktøj og -materiale. Det betyder, at virksomheden i lange perioder står med store udgifter, få indtægter og derfor ringe muligheder for at tage nye store kunder ind. Den likviditetsudfordring blev løst med en Vækstkaution for et lån i banken.

Om virksomheden

Virksomheden Lyngsaa i Frederikshavn designer, udvikler og producerer LED-belysning til bl.a. skibe, havne og sportsarenaer. Ud over deres faste varesortiment leverer Lyngsaa skræddersyede løsninger, hvor LED-belysningen bliver specialdesignet. Alle virksomhedens opgaver er forskellige fra kunde til kunde. Bl.a. har Lyngsaa leveret LED-indsatser til de fine, gamle krystallamper på Kongeskibet Dannebrog. Virksomheden har også leveret lyssætning til Norges største indendørsarena, Telenor Arena, i Oslo for syv mio. kr.

Selvom det gik godt i virksomheden, er det dyrt at sige ja til nye projekter."

Udfordring

Lyngsaa har gennem de sidste år fået flere og flere ordrer i bogen, og det gav mulighed for at udvide forretningen og tage endnu flere kunder ind. Men ved hvert projekt skal virksomheden bruge særligt materiale og produktionsudstyr, som derfor bliver fremstillet specielt til lejligheden. Det var bl.a. tilfældet ved Telenor Arena, hvor specielle komponenter skulle betales tre måneder forud for levering. Det betød, at virksomheden i lange perioder stod med mange udgifter og få indtægter. Kapitalbindingerne gav Lyngsaa begrænsede handlemuligheder, og gjorde det svært for virksomheden at tage nye kunder ind. Men med en Vækstkaution fra Vækstfonden, kunne Lyngsaa få den nødvendige finansiering i banken, så likviditeten ikke længere var en udfordring.  

”Selvom det gik godt i virksomheden, er det dyrt at sige ja til nye projekter. Og jeg havde faktisk ikke troet, det skulle blive et problem at skaffe ekstra kapital, men bankerne er blevet lidt mere forsigtige siden krisen. Heldigvis foreslog Nordjyske Bank en Vækstkaution fra Vækstfonden, og så lykkedes det at få den nødvendige finansiering, således at vi i dag står med et unikt produkt, der kan sælges i hele verden,” fortæller Torben Laustsen, adm. direktør i Lyngsaa.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.