Labster

Virtuelt laboratorium indtager nu klasseværelser i hele verden

26. august, 2015

Den danske it-virksomhed Labster har udviklet et online-læringsprogram, hvor studerende kan arbejde med forsøg og forskning i et virtuelt laboratorium. Interessen fra danske og udenlandske universiteter var stor, og der blev brug for ekstra kapital til salg og markedsføring for at nå globalt ud. Men på grund af den unge virksomheds korte historik kunne de ikke låne alle pengene i banken. Løsningen blev et Vækstlån til iværksættere.

Om virksomheden

Virksomheden Labster har udviklet et virtuelt laboratorium af samme navn, der giver studerende mulighed for at forske og udføre forsøg i realistiske omgivelser med 3D-udgaver af forskningsudstyr. Biotek-, biologi- og medicinstuderende kan med Labster udføre forsøg, der normalt ville være for dyre, tidskrævende eller farlige at udføre i skolens fysiske laboratorium. På computer eller tablet kan de studerende udføre alt fra simple forsøg til avanceret forskning. De kan bl.a. lære om DNA ved at opklare mordsager, eller de kan forske i kræftceller og udvikle kræftmedicin. Labster bliver i dag brugt i undervisningen på alle danske universiteter og på 25 pct. af de danske gymnasier. Labster har også kunder i England, Kina, Tyskland, Schweitz, Spanien, Taiwan og Chile m.fl., og i USA har anerkendte universiteter som Stanford, Berkeley og MIT også købt adgang til det virtuelle laboratorium.

Med Vækstlånet kunne vi for alvor fokusere på at nå globalt ud med vores produkt"

Udfordring

I 2012 etablerede iværksætterne Mads Tvillinggaard Bonde og Michael Bodekær Nielsen virksomheden Labster. Allerede i 2013 kunne Labster lancere sit virtuelle laboratorium, og det varede ikke længe, før mange danske og udenlandske universiteter implementerede Labster i undervisningen. Interessen for Labster i udlandet steg fortsat, men der skulle en betydelig markedsførings- og salgsindsats til for at udnytte potentialet. Labster havde dog ikke kapacitet til at investere i den omfattende markedsføring, og den unge virksomhed kunne ikke låne alle pengene i banken. Med et Vækstlån til iværksættere kunne Labster sprede sit virtuelle laboratorium på globalt plan.

”Banken ville gerne hæve kassekreditten, men den var ikke klar til så stor en investering i markedsføring og salg. Med Vækstlånet kunne vi for alvor fokusere på at nå ud globalt med vores produkt,” fortæller Mads Tvillinggaard Bonde, CEO og founder i Labster.

Andre cases

Maistic

Dansk virksomhed sender plastfrit i indkøbskurvene

Allerede før plastforurening og mikroplast kom på den globale dagsorden skabte Maistic Bio Group plastfri alternativer. Hovedfokus er på produkter til den daglige husholdning til priser, der gør dem supermarkedsvenlige og tilgængelige for os alle sammen. Med dét samt specialiseringen i komposterbart bioplast til produkter og emballage har virksomheden været med til at sætte plast og ikke mindst løsningerne på dagsordenen. Vækstfonden har medfinansieret Maistic.

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.