Kongernes Feriepark

Turisme kan blive unik forretning for Nordsjælland

Kongernes Feriepark.

04. oktober, 2018

I nærheden af Gilleleje på den Nordsjællandske kyst ligger Kongernes Feriepark, der for nyligt har fået ny ejer. Den nye ejer, Kim Lundshøj, så store muligheder for feriepladsen, men finansiering skulle vise sig at blive en udfordring i en lille branche, hvor der ikke findes mange fortilfælde for finansieringsløsninger. Med et Vækstlån fra Vækstfonden lykkedes det at rejse kapital til ejerskiftet.

Egentlig var Kim Lundshøj flyttet til Gilleleje for at komme lidt væk fra storbyen og nyde tilværelsen på den Nordsjællandske kyst. Men i hans søgen efter en permanent bolig, faldt han over Kongernes Feriepark. Frøet til drømmen som ejer var sået, men det var svært at skaffe finansiering til købet.

Ifølge ejeren falder branchen nemlig mellem to stole hos bankerne; finansiering til privat ejendom eller virksomhed. Derudover er det en smal branche uden særlig mange fortilfælde, og de ting er med til at besværliggøre finansieringsmulighederne.  

”Der var simpelthen ikke mange eksempler, vi kunne ligge os op af, og så tror jeg, at mange mangler viden om forretningspotentialet i ferieparker. Men heldigvis kunne Vækstfonden ligesom jeg selv, se et stort forretningspotentiale i lige netop Kongernes Feriepark. Da Vækstfonden kom ind i billedet, blev det en meget lettere at finde andre finansieringsmuligheder,” fortæller Kim Lundshøj og forsætter:  

”Inden for turisme har Nordsjælland nogle helt unikke branding muligheder, og hvis vi får timingen rigtigt, kan turisme virkelig blive en god forretning for hele området.”

Da Vækstfonden kom ind i billedet, blev det en meget lettere at finde andre finansierings-muligheder"

Flere turister i Kongernes Nordsjælland 

Kim overtog nøglerne til ferieparken i april 2018 og er i fuld gang med at realisere flere af sine visioner for ferieparken. Ifølge virksomhedsejeren tager flere og flere turister turen til Nordsjælland, og det er især historien om Kongernes Nordsjælland, han gerne vil fortælle til de udenlandske turister. Derfor var en af hans første strategiske beslutning at ændre ferieparkens navn fra Smidstrup Camping til Kongernes Feriepark.  

”Turisterne kommer blandt andet til Danmark for at opleve H.C. Andersens hjemland, og det her eventyr, som Danmark er blevet et symbol på. Kongernes Feriepark skal være en del af den fortælling, og derfor er navneskiftet en væsentlig del af den strategi, vi ligger for de næste år. Derudover har vi mange smukke slotte, strande og skove i området. Det tror jeg, at Kongernes Feriepark kommer til at nyde rigtig godt af fremover,” siger Kim Lundshøj.

Andre cases

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.

Trustpilot

0 til 400 medarbejdere med venturekapital

Den danske iværksættersucces Trustpilot er på blot få år blevet Europas største webplatform for brugeranmeldelser af virksomheder og serviceydelser. Med knap 750 mio. kr. fra både kapital- og venturefonde er virksomheden vokset fra kælderen og ud til forbrugere og virksomheder i 65 lande.

EVOLVA

Gær giver billigere og bedre versioner af stevia, safran og vanilje

Evolva startede ud i biotek med fokus på at udvikle lægemidler. I dag bruger virksomheden sine naturlige gæringsprocesser til at fremstille fødevareingredienser med samme gode egenskaber, som findes i dyre naturprodukter som fx vanilje, safran og stevia.