Innovaid

Bedre livskvalitet for handikappede med interaktive hjælpemidler

30. januar, 2015

En dansk ingeniør fra Aarhus har udviklet en ny type interaktive hjælpemidler, der forbedrer mobiliteten hos fysisk handikappede. Det var svært at trænge igennem på det danske marked, og virksomheden fik brug for kapital til at føre en ny vækstplan ud i livet. Da virksomheden fik et Vækstlån, kunne banken hæve kreditten.

Om virksomheden

I 2009 stiftede ingeniør Martin Hjort virksomheden Innovaid, der udvikler og sælger interaktive hjælpemidler til rehabilitering og genoptræning af mennesker med fysiske skader eller handikap. Martin Hjort var nogle år forinden blevet far til en søn med spastisk lammelse. Han gik til fysioterapi med sønnen og begyndte at interessere sig for, hvordan man kunne skabe en mere effektiv træning til at forbedre sønnens livskvalitet. Martin Hjort sagde sit gode job op og udviklede et helt nyt dynamisk system, der aktiverer hjernen med et computerspil, samtidig med at man udfører fysiske øvelser. Kombinationen af det kognitive og motoriske har vist sig at have en god effekt for brugerne, der oplever at blive mere selvhjulpne, fordi de fx bliver mere mobile, bedre til at gå og får en bedre balance. Det betyder, at de lettere kan deltage i aktiviteter og klare almindelige gøremål, fx toiletbesøg. Og det øger deres livskvalitet.

Vækstlånet blev en løftestang for, at banken ville hæve vores kredit"

Udfordring

Innovaid sælger primært sine produkter i Danmark og Norge, men der er stor interesse fra udlandet, og hjælpemidlerne bliver derfor også solgt via distributører i bl.a. USA, Kina, Rusland, Mellemøsten og England. I Danmark er den primære kunde kommunerne, i Norge er det hjælpemiddelcentraler, hvor det i andre lande primært er sundhedssystemer. Det har imidlertid vist sig at være sværere at trænge igennem på markedet i Danmark. Martin Hjort ændrede derfor strategien og lavede en ny vækstplan, som bl.a. gik ud på at skrue op for aktiviteten på nye markeder og udvide forretningen. Innovaid fik derfor brug for ekstra kapital til bl.a. at kunne levere varer til distributøren i USA og ansætte nye medarbejdere. Men banken havde brug for flere sikkerheder, end den videntunge virksomhed kunne stille. Et Vækstlån dækkede en del af finansieringen og den yderste del af risikoen, så banken kunne være med igen og hæve kreditten. Nu er investeringerne gjort i de nye markeder, og salget er ved at komme igang. Martin Hjort forventer mere end en fordobling af omsætningen i løbet af de næste to år.

”Vækstlånet blev en løftestang for, at banken ville hæve vores kredit. Nu kan vi sætte gang i væksten på nye markeder,” fortæller Martin Hjort, ejer af Innovaid.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.