Icebreaker

Nordjysk virksomhed vil gøre isterninger til en millionforretning

Icebreaker

14. februar, 2018

Den aalborgensiske virksomhed Icebreaker har udviklet en patenteret teknologi, der gør det hurtigt og let at lave isterninger. Visionen er at revolutionere den måde, vi producerer isterninger på. Med et Vækstlån til iværksættere fik Icebreaker finansieringen i hus til at lancere deres første produkt på det danske marked.

Kim Jensen, CEO og Founder hos Icebreaker, satsede alt på sin nyudviklede teknologi, da han tilbage i 2014 sagde sit job op som mellemleder hos Novo Nordisk. Kim Jensen er uddannet ingeniør og havde gået med tankerne om at udvikle et nyt produkt. Han ønskede at innovere isterningeindustrien, der stadig primært består af produktion af isterningeposer. Der måtte findes en smartere løsning, mente Kim Jensen:

"Isterningeposen var revolutionerende, men nu er tiden løbet fra den. I de situationer, vi har brug for isterninger – på terrassen for eksempel – der kommer man ikke langt med isterningeposen. Jeg ser det selv som en naturlig innovation af et kendt produkt; først kom isterningebakken, så kom isterningeposen, nu er icebreaker kommet. Du slipper for bøvlet med en skål halvsmeltede isterninger. Icebreaker kan du både tage med på spisebordet og på terrassen,” fortæller han.

Icebreaker har udviklet en patenteret isterningemaskine af samme navn. Med Icebreaker slipper man for vand i fryseren og plastik, der hænger fast på isterningerne. Den lille maskine kommes i fryseren, og kort tid efter har du isterninger, du kan stille direkte på bordet i den veldesignede isterningemaskine.

”Det kan jo lyde lidt kedeligt – en isterningemaskine. Når man taler om nye spændende virksomheder, taler man ofte om smarte apps eller noget andet digitalt. Men frossent vand kan faktisk også blive en millionforretning,” fortæller Kim Jensen.

Da vi havde fået udviklet det produkt, vi var tilfredse med, manglede vi de sidste kroner til at få produktionen op at stå"

I de første år efter at have sagt sit job op arbejdede Kim Jensen på at udvikle produktet og teste markedet. Et par investorer kom om bord og bidrog til udviklingen af Icebreaker-teknologien. Da Icebreaker stod over for en lancering på markedet, manglede de den nødvendige kapital til at få produktionen op at stå, fortæller Kim Jensen:

”Det er dyrt at udvikle et produkt, men det er dyrere at få en produktion op at køre. Da vi havde fået udviklet det produkt, vi var tilfredse med, manglede vi de sidste kroner til at få produktionen op at stå og markedsføre produktet. Her fik Vækstlånet os langt i den proces.”

Med et Vækstlån i ryggen gik Icebreaker for alvor på markedet i november 2017, og virksomhedslederen er indtil videre rigtig tilfreds med Icebreakers introduktion på markedet. På 6-8 uger solgte virksomheden 4.000 Icebreakers.

I den nærmeste fremtid vil Icebreaker først og fremmest evaluere lidt på de første måneder. Derefter gælder det om at lave partnerskaber rundt omkring i verden, men også skalere produktionen, så der er nok Icebreakers klar til de mange kunder.

Andre cases

International Bag Industry

Nye maskiner sikrer mere effektiv og miljøvenlig produktion af plastposer

Med en Vækstkaution kunne International Bag Industry forny produktionsapparatet med nye og mere effektive maskiner.

Innovaid

Bedre livskvalitet for handikappede med interaktive hjælpemidler

En dansk ingeniør fra Aarhus har udviklet en ny type interaktive hjælpemidler, der forbedrer mobiliteten hos fysisk handikappede..

House of Cosmetics

Kæmpeordrer udfordrede iværksætterens likviditet

Iværksættervirksomheden House of Cosmetics i Kolding har på bare halvandet år femdoblet omsætningen. Virksomheden udvikler og leverer kropsplejeprodukter og kosmetik, og på kundelisten finder man alt fra den lokale frisør til ...