HOLMRIS

Strategiskifte førte til investeringer i nye eksport­markeder

16. juli, 2014

Med et større strategiskifte har møbelvirksomheden Holmris opnået markant øget omsætning og stigende medarbejderantal. Nu fokuserer virksomheden indsatsen på eksportmarkederne for at sætte yderligere fart i væksten.

I Bjerringbro ligger Danmarks største producent af kontormøbler, Holmris. Virksomheden, der stadig i dag er familieejet, blev grundlagt i 1937 og har cirka 170 medarbejdere. På fabrikken produceres primært skriveborde, mødeborde og opbevaringsmøbler, og cirka 25 pct. af produkterne eksporteres. Indtil 2012 foregik salget via en række selvstændige forhandlere, men efter nogle hårde år under finanskrisen, hvor møbelsalget styrtdykkede, var det i 2012 tid til et strategiskifte.

I dag står vi rigtig fint efter at have oplevet en kæmpestor vækst i vores forretning. "

Udfordring

Derfor valgte virksomheden at opkøbe en række af sine forhandlere og kom ad den vej tættere på slutkunderne. Derudover besluttede Holmris at øge satsningen på eksportmarkederne for at sætte yderligere gang i væksten. Det skete blandt andet ved etableringen af eget salgskontor i USA.

Gang i væksten kom der, og Holmris har øget sin omsætning markant. Men investeringerne i stigende eksport krævede kapital. Finansieringen faldt på plads med et Vækstlån fra Vækstfonden som supplement til virksomhedens bankfinansiering.

”I dag står vi rigtig fint efter at have oplevet en kæmpestor vækst i vores forretning. Vi har syvdoblet vores omsætning og har vokset vores medarbejderantal fra 39 til cirka 170 medarbejdere. Vi forventer fortsat stor omsætningsstigning og investeringer i eksportmarkederne, så vi er trygge ved at have fået den nye finansiering fra Vækstfonden ind, ” siger direktør Henrik Holmris.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.