HJEM-IS I AABENRAA

Isbilen tilbage på danske hænder

16. juli, 2014

Efter nogle år som del af den internationale Nestlé-koncern blev Hjem-Is i 2014 købt af danske Viking Is. Salget blev bl.a. gennemført med finansiering fra et Vækstlån.

Med en kendskabsgrad på hele 94 pct. i den danske befolkning, kender næsten alle lyden af Hjem-IS-bilens klokke. Og med nye ejere i førerhuset kan lyden af klokken fortsat ringe rundt om på de danske villaveje. 

De seneste år har den internationale koncern Nestlé ejet Hjem-IS i de nordiske lande. Men da de besluttede at afhænde deres aktiviteter, slog Viking Is til og købte den danske del pr. 1. januar 2014. De to virksomheder er nu slået sammen under navnet Hjem-IS Danmark med hovedkontor i Aabenraa. Planen er at fastholde aktiviteten med godt 100 biler fordelt over hele landet og en omsætning på 250-300 mio. kr.

Det giver ro i maven at vide, at likviditeten er der, i fald noget går galt"

Udfordring

Issalg er en stærkt sæsonbetonet forretning, og der er derfor store udsving i eksempelvis kapitalbindinger i varelageret, der i højsæsonen rummer varer for 10-15 mio. kr., mens det i lavsæsonen er nede på 3 mio. kr. Ligeledes er der ofte brug for at kunne slå hurtigt til, hvis en leverandør tilbyder køb af et større restparti. For at sikre en særlig stærk likviditet med rum til de store udsving blev opkøbet af Hjem-IS gennemført med en samlet finansieringsløsning, hvor et Vækstlån fra Vækstfonden indgik som supplement til bankfinansiering. 

”Virksomheden stod med en likviditetsudfordring. Men med Vækstfonden som finansieringspartner kunne vi gennemføre opkøbet på et solidt, økonomisk grundlag. Det giver ro i maven at vide, at likviditeten er der, i fald noget går galt. For det er jo ikke altid smertefrit at lægge to virksomheder sammen,” siger Frank Waller, adm. direktør i Hjem-IS Danmark.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.