Hanegal

Økologisk spegepølse i storoffensiv

Hanegal

07. februar, 2017

Hanegal skruer radikalt op for produktionen af økologiske fødevarer for at kunne følge med efterspørgslen. Investeringer på 5-6 mio. kr., større lokaler og nye maskiner baner vejen for en omsætning på 45 mio. kr.

2.000 m2 ekstra gulvareal, et stort spegepølseanlæg, nyt frostlager samt stoppe- og pakkemaskiner. Sådan lyder hovedingredienserne i den opskrift på vækst, som den økologiske fødevareproducent Hanegal A/S har investeret 5-6 mio. kr. i.

”Vi vil vise, at man kan drive en professionel virksomhed og tjene penge på ren økologi,” siger direktør i Silkeborg-virksomheden Hanegal, Ulrich Kern-Hansen.

En tredobling af kapaciteten

Med et lån i Merkur Andelskasse, Vækstkaution fra Vækstfonden i ryggen og en større leasingpakke fra Danske Leasing har Ulrich Kern-Hansen investeret 5-6 mio. kr. Centralt står etableringen af et nyt stort anlæg til spegepølseproduktion.

”Vi tredobler dermed vores kapacitet fra 3 til 10 ton og kan herefter fremstille mange forskellige typer spegepølser. Den nye satsning bidrager væsentligt til, at vi i år forventer en omsætning tæt på 50 mio. kr. – udelukkende på økologi og hjemmemarked,” forklarer direktøren.

Vi vil vise, at man kan drive en professionel virksomhed og tjene penge på ren økologi"

Store investeringer

Hanegal udvider sit lejemål fra 2.000 til 4.000 m2, idet ét stort lokale på 2.000 m2 overtages. Herinde bliver spegepølseanlæg, pakkeri og frostlager etableret. Tidligere fremstillede Hanegal kun kaliber-45-mm-pølser. Med det nye anlæg – bestående af tre ovne, 16 stativer og en stor frysecontainer – favner produktionen også de store kaliber-100-mm-pølser og de små salamisnackpølser, som Hanegal har sikret sig en stor ordre på.

Resten af anlægslånet går til etablering af et nyt frostlager, der erstatter tidligere fritstående kølecontainere, som var for dyre og ikke-miljøvenlige i drift. Et nyt, moderne og miljøvenligt kompressoranlæg gør, at der gradvist kan lukkes ned for et gammelt, utidssvarende freonanlæg.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.