Grobsgård

Etableringslån sikrer tredje generation

01. januar, 2016

Hele sit liv har 32-årige Jesper Hjortkjær arbejdet målrettet på at overtage Grobsgård. Han er vokset op på gården, der har været i familien, siden hans farfar etablerede bedriften i 1937. Men købsprisen på et tocifret millionbeløb er noget af en mundfuld for en ung førstegangskøber, og Jesper Hjortkjær kunne ikke stille sikkerhed for de sidste 10 pct. af finansieringen. Et Etableringslån til landbrug sikrede ham gården.

Virksomheden 

I Lemvig ligger Grobsgård, der er en moderne mælkeproduktion med tilhørende landbrugsejendom. 32-årige Jesper Hjortkjær har netop overtaget gården efter sin far, og Grobsgård har nu været i familien i tre generationer. Bedriftens 200 malkekøer leverer hvert år ca. 11.400 liter mælk pr. ko til Arla, og gården sælger desuden årligt omkring 50 slagtekøer til Danish Crown. Jesper Hjortkjær dyrker selv sit foder til dyrene på de i alt 165 hektarer, og desuden sår og presser han halm for andre landmænd i området.

Den sidste del af finansieringen var den sværeste for banken at dække"

Udfordring

Jesper Hjortkjær har hele sit liv arbejdet målrettet på at overtage forældrenes bedrift. Han er vokset op på gården og har altid hjulpet til ved siden af studierne på Landbrugsskolen. Jesper Hjortkjær har allerede haft flere job som fodermester på forskellige bedrifter, og som optakt til overtagelsen har han siden 2007 fungeret som driftsleder på forældrenes gård. Prisen på Grobsgård var et større tocifret millionbeløb, og realkreditinstituttet og banken kunne finansiere ca. 90 pct. af købesummen. Jesper Hjortkjær skulle derfor stille sikkerheder for de sidste 10 pct. i banken. Det er en stor mundfuld for en ung førstegangskøber. Med et Etableringslån til landbrug suppleret med et Vækstlån kom hele finansieringen på plads. 

”Den sidste del af finansieringen var den sværeste for banken at dække. Derfor er jeg utrolig lettet over, at Vækstfonden kom på banen. Processen var smertefri, og inden for en uge stod Vækstfonden på gården og gav tilsagn til lånet,” siger den nye gårdejer Jesper Hjortkjær.

Andre cases

Maistic

Dansk virksomhed sender plastfrit i indkøbskurvene

Allerede før plastforurening og mikroplast kom på den globale dagsorden skabte Maistic Bio Group plastfri alternativer. Hovedfokus er på produkter til den daglige husholdning til priser, der gør dem supermarkedsvenlige og tilgængelige for os alle sammen. Med dét samt specialiseringen i komposterbart bioplast til produkter og emballage har virksomheden været med til at sætte plast og ikke mindst løsningerne på dagsordenen. Vækstfonden har medfinansieret Maistic.

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.