Friis-Holm

Verdensmester åbner chokoladefabrik i Danmark

15. april, 2015

Forsvarende verdensmester i chokolade Mikkel Friis-Holm har siden 2008 produceret bæredygtig kvalitetschokolade i samarbejde med en sydfransk chokoladefabrik. Et stort vækstpotentiale fik ham til at rykke produktionen til Danmark. Men det krævede mere kapital, end banken kunne komme med. Med et Vækstlån til iværksættere gik drømmen i opfyldelse.

Om virksomheden

Siden 2008 har den danske kok Mikkel Friis-Holm produceret eksklusiv chokolade af så høj kvalitet, at han i 2014 vandt både EM- og VM-guld for sine præstationer. Det særlige ved Friis-Holms bæredygtige chokolade er, at Mikkel Friis-Holm er med i processen, lige fra de nicaraguanske bønder høster kakaobønnerne, til de færdige, indpakkede plader chokolade bliver sendt ud til butikker, cafeer og restauranter. Filosofien bag chokoladeproduktionen er at sikre gode forhold for de lokale bønder og bruge de bedste råvarer, hvor smagsnuancerne er i fokus.

På sigt er ambitionen at blive blandt de tre bedste chokolade-producenter i verden."

Udfordring

De sidste seks år har Friis-Holm samarbejdet med en chokoladeproducent i Sydfrankrig, som forarbejdede bønner og fremstillede chokoladen. De første år lavede virksomheden 200 kg. chokolade, og i 2014 solgte de 3,5 tons af den mørkebrune delikatesse. Den stigende efterspørgsel afslørede et åbenlyst vækstpotentiale. For at kunne optimere udviklingen af chokoladen og sikre stabile produktions- og leveringsforhold besluttede Mikkel Friis-Holm i 2014 at åbne sin egen chokoladefabrik i et nedlagt produktionskøkken på Hvalsø Ældrecenter på Sjælland. Men det krævede mere finansiering, end banken kunne komme med, at starte en chokoladefabrik op fra bunden. Løsningen blev et Vækstlån til iværksættere. 

”Med Vækstlånet blev det muligt at rykke produktionen hjem til Danmark, og det betyder, at vi for alvor kan gå i gang med at realisere vores vækstplaner. Alene i år regner vi med at producere mere end 10 tons chokolade. På sigt er ambitionen at blive blandt de tre bedste chokoladeproducenter i verden,” fortæller stifter og kreativ direktør i Friis-Holm, Mikkel Friis-Holm.

Andre cases

Maistic

Dansk virksomhed sender plastfrit i indkøbskurvene

Allerede før plastforurening og mikroplast kom på den globale dagsorden skabte Maistic Bio Group plastfri alternativer. Hovedfokus er på produkter til den daglige husholdning til priser, der gør dem supermarkedsvenlige og tilgængelige for os alle sammen. Med dét samt specialiseringen i komposterbart bioplast til produkter og emballage har virksomheden været med til at sætte plast og ikke mindst løsningerne på dagsordenen. Vækstfonden har medfinansieret Maistic.

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.