Fiberline

Medvind på verdens­markedet

21. marts, 2014

Fiberline, der producerer kompositmaterialer, har med et Ansvarligt lån styrket sin soliditet. Dermed er virksomheden nu rustet til for alvor at skrue op for væksten på eksportmarkederne.

Lidt uden for Middelfart ligger en af Danmarks største produktionshaller på 22.000 m2. Her har virksomheden Fiberline produceret kompositmaterialer siden 2006, hvor de oprindelige lokaler i Kolding blev for trange. Året efter besluttede ledelse og bestyrelse at gøre virksomheden mindre afhængig af vindmølleindustrien og i stedet fokusere ligeligt på tre forretningsområder: Strukturelle profiler til fx brokonstruktioner, profiler til vindues- og facadebranchen samt komponenter til vindmøller. Og den strategi har vist sig at virke.

Vi havde et behov for at styrke virksomhedens soliditet. Og da vi samtidig gik ind i en vækstfase, opstod der et behov for også at Vi havde et behov for at styrke virksomhedens soliditet. Og da vi samtidig gik ind i en vækstfase, opstod der et behov for også at polstre likviditeten yderligerepolstre likviditeten yderligere"

- Peter Thorning, adm. direktør i Fiberline

Udfordring

I 2013 stod Fiberline over for yderligere vækst, blandt andet hjulpet på vej af de skærpede energikrav til vindues- og facadeindustrien samt en stigende optimisme i byggebranchen. Virksomheden forventer derfor en markant omsætningsstigning, og en stor del af væksten kommer til at foregå på eksportmarkederne, som allerede i dag tegner sig for 90 pct. af virksomhedens omsætning. Men for at gennemføre den ambitiøse vækstplan var der brug for at styrke soliditeten i virksomheden. Som alternativ til at få egenkapital ind, fik Fiberline i stedet et Ansvarligt lån.

”Vi havde et behov for at styrke virksomhedens soliditet. Og da vi samtidig gik ind i en vækstfase, opstod der et behov for også at polstre likviditeten yderligere. Det behov kunne vi dække ved at få et Ansvarligt lån fra Vækstfonden,” siger Peter Thorning, adm. direktør i Fiberline.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.