EduLab

Udvikler af digital matematik-læringsportal

EduLab

17. maj, 2017

EduLabs vision er at gøre verdens børn bedre til matematik. Derfor udviklede de MatematikFessor, der leverer tilpassede matematik-læringsforløb. Med kapital fra Vækstfonden vil EduLab eksportere den danskudviklede pædagogik, der allerede er blevet udrullet på 75 pct. af de danske skoler.

Om virksomheden

MatematikFessor er et digitalt værktøj udviklet i tæt samarbejde med matematiklærere fra den danske folkeskole. Portalen, der blev lanceret i 2010 og hjælper matematiklærerne til at gøre folkeskoleelever dygtigere til matematik, anvendes i dag på 75 procent af alle grundskoler i Danmark. Dagligt logger 75.000 elever ind på portalen, som andre europæiske skoler nu også skal få glæde af.

Udvikling og markedet

Uddannelsessektoren er en af de største sektorer i verden, og behovet for uddannelse er stigende. Samtidig er sektoren kendetegnet ved en meget beskeden grad af teknologisk udvikling. Der er derfor opstået et digitalt underskud i branchen, der giver et stort uudnyttet potentiale, som EduLab kan udnytte. Den tidligere regering etablerede i 2012 en pulje på 500 mio. kr. til digitale læremidler for at øge digitaliseringen af undervisningen i den danske folkeskole. EduLab Aps er en af de danske edtech-opstartsvirksomheder, der har fået medvind i kølvandet på digitaliseringspuljen.

Vi har produktet, vi har passionen, vi har fagligheden"

Det var netop virksomhedens danske succes, som gav mod til at accelerere de internationale vækstambitioner. Men for at sætte skub i skaleringen og videreudvikle deres software fik EduLab brug for både kompetencer og egenkapitalkapital. Ud over omkostninger til forretningsudviklingen havde virksomheden desuden et lån med en aggressiv tilbagebetalingsprofil, som gjorde det vanskeligt at tiltrække vækstkapital. Kombinationen af låne- og venturekapital gav mening, fordi EduLab havde brug for at styrke egenkapitalen før den nødvendige lånefinansiering kunne falde på plads. Et Vækstlån og en ventureinvestering fra VF Venture sikrede, at Edulab blev godt rustet til den internationale udrulning.

”Med investeringerne fra Vækstfonden kan vi få endnu mere fart på vores internationalisering og vores vision om at gøre verdens børn bedre til matematik. Vi har produktet, vi har passionen, vi har fagligheden - og med investeringen fra Vækstfonden nu også muligheden for at investere i de ressourcer, der skal muliggøre vores internationalisering," siger Kasper Holst Hansen, stifter og adm. direktør, EduLab.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.