Chic Kids

Økologisk børnetøjsforretning drømmer stort: Vil åbne flere butikker i København

10. september, 2017

En god idé under et barselsorlov blev startskuddet til børnetøjsforretningen Chic Kids, der sælger økologisk børnetøj. Med høj efterspørgsel på tøjet og ny kapital i ryggen vil virksomheden udvide i København.

Forkælelse af vores små guldklumper.

Den økologiske børnetøjsforretning Chic Kids lægger ikke fingre imellem, når de på deres hjemmeside skal beskrive deres koncept.

Her kan du købe økologisk børnetøj i aldersgruppen 0-6 år, og køberne er dem, der har en forkærlighed for kvalitet og æstetik.

Leder du efter en billig løsning, før babyen endnu engang tager i skridt op i tøjstørrelsen, er det ikke her. Men det skræmmer ikke køberne væk. Tværtimod.

”Folk vil gerne betale for kvalitet, og vores målgruppe er ret bred. Vores kunder er mange nybagte og førstegangsforældre, hvor tingene bare skal være i orden,” siger direktør Søren Mølgaard.

Sammen med sin kone stiftede de i 2014 Chic Kids. Idéen til forretningen opstod under konens barselsorlov, da de så en anden onlinebutik til børnetøj ”buldre derudaf”, som Søren Mølgaard selv beskriver det.

”Så tænkte vi: Hvorfor hopper vi ikke på den vogn?” siger han.

I dag sælger virksomheden et bredt udvalg af økologisk børnetøj fra danske og udenlandske mærkevarer både online og i deres fysiske butik på Vesterbro, som parret åbnede i 2016. Virksomheden har en enkel ansat.

Det var dog ikke med mange midler, at parret kastede sig ud i iværksætteriet tilbage i 2014. Med 50.000 kroner fik de stablet webbutikken www.chickids.dk på benene, og siden dengang er langt størstedelen af indtægterne blevet geninvesteret i virksomheden.

Men antallet af kunder blev kun større og større, og drømmen om at ekspandere forretningen fik ægteparret til at undersøge mulighederne for en kapitalindsprøjtning.

Vi har en kundegruppe, som sagtens kan følge med (...) Det kræver noget kapital."

De gik til deres bank, som foreslog et samarbejde med Vækstfonden omkring en Vækstkaution. På den måde fik parret et lån i hus på 250.000 kr., som de med det samme brugte på at udvide varelageret.

”Chic Kids er en rigtig spændende virksomhed, der havde behov for at få udvidet deres kredit. Men når den endnu er på så tidligt et stadie, har vi som bank brug for yderligere sikkerheder. Her gør vi ofte brug af Vækstkautionsordningen, der mindsker vores risiko og samtidig sikrer, at virksomheden får den finansiering, de har behov – uden at skulle lede efter kapitalen andetsteds. Med Vækstkautionen kan vi strække os lidt længere og få enderne til at mødes – og det er meget positivt,” siger Tobias Toftesgaard, erhvervsrådgiver i Nordea.

I Chic Kids var kapitalen afgørende for at kunne udvide forretningen.

”Vi drømmer om at ekspandere vores virksomhed og åbne flere butikker i både indre og ydre København. Vi har en kundegruppe, som sagtens kan følge med. Hvis vi havde flere penge, så vi kunne indkøbe flere varer, ville vi have ingen problemer med at få solgt dem. Men når du beskæftiger dig med tøjbranchen, er der en masse penge, der skal falde på samme tid. Så det kræver noget kapital,” siger Søren Mølgaard.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.