Change

Change vil åbne 200 nye butikker i udlandet

Change

26. oktober, 2017

Med tocifret millionlån fra Vækstfonden vil Change sætte turbo på internationaliseringen. Change forventer at åbne 200 nye butikker verden over de næste fem år, og med vækstrejsen har den danske lingerivirksomhed potentiale til at blive en af de næste store danske virksomheder.

Lingeri-virksomheden Change har i 2017 allerede 50 butikker på det danske marked. Derfor ser de mod internationale markeder for at fortsætte deres ekspansion

”Det er svært at blive en stor virksomhed, hvis du kun er i Danmark. Hvis man vil være en større retailvirksomhed, er man nødt til at fokusere internationalt,” siger Claus Walther Jensen, stifter og administrerende direktør i Change.

Change er allerede i 11 lande over hele verden, og fokuserer på særligt Canada og Tyskland som primære vækstmarkeder. De eksisterende butikker har bevist, at konceptet er bæredygtigt og profitabelt. Med Vækstlånet fra Vækstfonden i ryggen forventer Claus Walther Jensen at kunne lave en fordeling med 140 nye butikker på det tyske marked og 60 nye butikker på det canadiske. Alle nye butikker vil blive placeret på topplaceringer.

Vi går ind i en spændende fase, hvor værdien af det vi har bygget op for alvor skal materialisere sig i takt med etableringen af flere butikker"

”For os er det nu et spørgsmål om at rulle ud i de udvalgte markeder. Vi har bevist, at konceptet virker, så der er en lav risiko i forhold til, hvis vi åbner på nye markeder. Som virksomhed har vi i dag kontrol over hele værdikæden, styr på IT-infrastruktur samt en organisation, der kan skaleres. Så nu drejer det sig blot om at eksekvere,” siger Claus Walther Jensen.

Fysisk ekspansion kan gøre Change til en stor virksomhed

Siden første butiksåbning i 2001 har Change oplevet en konstant vækst. Virksomheden er vokset 12-13 procent om året de seneste 7 år, men nu vil de intensivere. Change har i midten af 2017 600 ansatte, hvoraf de 200 er danske arbejdspladser. Som virksomheden vokser, vil supportfunktionerne i Danmark også kræve flere ansatte.

At udvikle en retailvirksomhed i international skala er en tidskrævende og kapitalkrævende proces. Det tager år at udvikle og optimere konceptet, og det er forbundet med relativ stor risiko at etablere sig i nye markeder, lyder det fra Claus Walther Jensen.

”Vores vækst skabes gennem nye butikker, og da vi har en forholdsvis stor, men fast omkostningsbase, vil vores indtjening accelerere kraftigt i forbindelse med udrulning af flere butikker. Vi går ind i en spændende fase, hvor værdien af det vi har bygget op for alvor skal materialisere sig i takt med etableringen af flere butikker,” siger Claus Walther Jensen.

Andre cases

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.

Trustpilot

0 til 400 medarbejdere med venturekapital

Den danske iværksættersucces Trustpilot er på blot få år blevet Europas største webplatform for brugeranmeldelser af virksomheder og serviceydelser. Med knap 750 mio. kr. fra både kapital- og venturefonde er virksomheden vokset fra kælderen og ud til forbrugere og virksomheder i 65 lande.

EVOLVA

Gær giver billigere og bedre versioner af stevia, safran og vanilje

Evolva startede ud i biotek med fokus på at udvikle lægemidler. I dag bruger virksomheden sine naturlige gæringsprocesser til at fremstille fødevareingredienser med samme gode egenskaber, som findes i dyre naturprodukter som fx vanilje, safran og stevia.