Camp Adventure

Skovtårn på Sydsjælland tiltrækker international turisme

Camp Adventure

26. august, 2019

Med udsigt over vide landskaber og midt ude i skoven ligger Sydsjællands store turistattraktion, Skovtårnet. Det 45 meter høje tårn ligger ca. 5 km fra Gisselfeld Kloster, og fra toppen kan man få et helt særligt udsyn over den Sydsjællandske natur. Det har tiltrukket turister fra både Kina, USA og Europa. Finansieringen af Skovtårnet kom på plads med et Vækstlån fra Vækstfonden, der også medfinansierede et ejerskifte for virksomheden i 2020, der skal sætte skub i virksomhedens ambitiøse planer.

Højt over trætoppene blandt marker og skov tårner turistattraktionen Camp Adventure Skovtårnet sig op. En træsti gennem skoven og forbi en gammel mølle danner rammerne om en attraktion, der i sine første måneder efter åbningen sommeren 2019 har tiltrukket sig international opmærksomhed. Forretningsudvikler Kasper Larsen, der sammen med kollegerne i Camp Adventure, står bag opførelsen af tårnet, peger på den særlige arkitektur, som en af hovedårsagerne.

”Det er en helt speciel udsigt over et naturskønt område, og så har tårnet en særlig og æstetisk arkitektur, der samtidig tager højde for den natur, det er en del af. Det tror jeg, er nogle af grundene til, vi ser, at turister fra hele verden lægger vejen forbi, når de er på storbyferie i København,” siger Kasper Larsen.

Og tårnet blev hurtigt fast inventar i diverse inflight magasiner. Flyselskaberne stod i kø for at give forventningsfulde turister mulighed for at læse om tårnet og Sydsjællands herligheder på deres flyvetur til Danmark – hvis de altså ikke allerede var stødt på historien i Le Figaro, Der Spiegel eller Time Magazine, som blot er nogle af de internationale medier, der har fremhævet Skovtårnet.

Sydsjælland på verdenskortet

At tårnet ligger i Sydsjælland er ikke en tilfældighed. Camp Adventure, teamet bag Skovtårnet, havde i tidligere arbejdsregi forelsket sig i det Sydsjællandske landskab med små landsbyer, landbrugsarealer og store, sammenhængende skove og ville skabe en attraktion, der kunne give Sydsjælland den opmærksomhed, området fortjener.

”Sydsjælland er ikke kendt som et sted med mange store turistoplevelser. Turisterne, og danskerne for dens sags skyld, tager typisk til hovedstaden og Nordsjælland. Men det er ærgerligt, for Sydsjælland har enormt meget at byde på. Med Skovtårnet får vi skabt lidt opmærksomhed om mange af de oplevelser, natur og unikke historier, som området byder på,” siger Kasper Larsen.

I opførslen af tårnet har det været vigtigt at skabe en naturoplevelse, hvor alle kunne være med. Derfor er tårnet opført af den lange snoede spiral, der giver forskellige typer af gæster mulighed for at nyde den gode udsigt.

Sydsjælland har enormt meget at byde på. Med Skovtårnet får vi skabt lidt opmærksomhed om mange af de oplevelser, natur og unikke historie, som området byder på"

Et projekt uden fortilfælde

Et tårn midt i skoven er et projekt, der for det første kræver en masse arbejde på tilladelser, fortæller Kasper Larsen. Men finansieringen af det særlige byggeri var også et puslespil, der krævede tid og arbejde at få til at gå op:

”Tårnet er det første af sin slags i Danmark og er ikke et almindeligt byggeprojekt. Selve forretningsmodellen er heller ikke afprøvet i Danmark, så vi måtte se på erfaringer med lignende koncepter i udlandet og ellers selv beregne med antal indbyggere, turister, afstand etc. fra Camp Adventure for at lave en troværdig business case. Derfor tog det tid og lange snakke med banker at få finansieringen på plads. Det var i vores samtale med en af bankerne, at Vækstfonden blev nævnt, og det var lånet fra Vækstfonden sammen med Nordea, der gjorde, at finansieringen kom på plads,” siger Kasper Larsen.

Tårnet åbnede d. 31. marts 2019, og hvis holdet bag ved attraktionen frygtede, at det ikke ville blive en succes, kan de godt ånde lettede op. De besøgende har stået i kø, og der er stort set udelukkende begejstrede tilbagemeldinger.

Ejerskifte sætter skub i ambitiøse planer

Efter et godt første år med samlet 350.000 besøgende var der god grobund for at udvide konceptet om Skovtårnet. Men de store vækstplaner krævede et ejerskifte.

”Camp Adventure er hele mit liv. Jeg har selv været med til at starte det op og bruger knap 100 timer om ugen herude. Jeg har vilde planer og drømme for den videre udvikling, som jeg og min oprindelige investor har måttet erkende, at vi ikke helt deler. For at holde mig motiveret og føle kontrol over mit hjertebarn var det den bedste beslutning for virksomheden, at jeg overtog samtlige ejerandele,” siger Jesper Mathiesen, stifter, ejer og direktør i Camp Adventure.

Finansieringen af ejerskiftet kom i hus i april 2020. Vækstfonden bidrog med størstedelen af finansieringen af selve købet, således at virksomhedens bank kunne finansiere fremtidig drift og udvikling.

”Det har været afgørende at få ejerskiftet på plads hurtigt, så vi har kunnet få skub i nogle af de initiativer, vi brygger på. Her har det været en fordel at have Vækstfonden med ombord. Ud over kapitalen har de bidraget med rådgivning, netværk og sparring, og vist os, hvordan sådan et køb af ejerandele internt i en virksomhed kan se ud,” siger Jesper Mathiesen.

Allerede om to måneder kan Camp Adventure slå dørene op til det nyeste skud på stammen og give besøgende mulighed for at tage på såkaldt ’glamping’ i området.

”Glamping er et koncept, som er hentet hjem fra USA. Det kombinerer den klassiske naturoplevelse i telt med luksus i form af speciallavede træhytter med rindende vand, varme og internet. Hytterne er designet af os selv, og materialerne og indretning kommer fra og omkring Sydsjælland – bl.a. er træplankerne hentet hos det lokale gods,” siger Jesper Mathiesen.

På den lidt længere bane er visionen at skabe en konceptpark med Skovtårnet i centrum, der rummer et stort ankomstcenter, faciliteter til virksomhedsbesøg og teambuilding, en stor arena og en mulig dyrepark i nærområdet.

Andre cases

KM Rustfri
KM Rustfri

Innovativ ventilregulator sikrer større fødevaresikkerhed og mindre spild

Med et stort potentiale for vækst i kerneforretningen fik KM Rustfri i Skive behov for kapital til bl.a. at ansætte flere medarbejdere og investere i nyt produktionsudstyr..

Outletbutik
Family Dress ApS

Ny garantiordning: Nordjyske Family Dress får statsgaranteret lån til at komme gennem coronakrisen

Det er ualmindeligt svære tider for mange virksomheder for øjeblikket. Efter COVID-19 ramte Danmark, har omsætningen hos mange virksomheder været faldende. Det er også tilfældet for tøjbutikken Family Dress ApS. Derfor har det været vigtigt for butikken at holde sammen og stadig betale leverandører og medarbejdere. Med en garanti fra Vækstfondens nye tiltag til COVID-19-ramte virksomheder har Family Dress fået mere ro på hverdagen.

EMS
EMS

Serviceløsninger fra Esbjerg bliver efterspurgt i hele verden

Nok er Esbjerg ikke verdens navle, men virksomheden EMS (Esbjerg Maritime Service) og Global Gravity, har om nogen sat byen på verdenskortet – i hvert fald inden for olie og gas industrien...