Bluepack

Nu kommer væksten i storsække

17. april, 2015

Medejer og direktør i emballagevirksomheden Bluepack i Odense, Poul Strandmark, så et stort vækstpotentiale i kerneforretningen. Virksomheden leverer såkaldte ”storsække” i høj kvalitet til bl.a. medicinal- og fødevareindustrien i Danmark og Sverige. Med et Vækstlån fik Poul Strandmark mulighed for at overtage hele ejerskabet og føre vækstplanerne ud i livet.

Om virksomheden

Kvaliteten er i højsædet og kundernes behov i centrum hos grossistvirksomheden Bluepack i Odense og de 13 ansatte. Virksomheden leverer emballage i høj kvalitet og sælger primært storsække (også kaldet bigbags), der bruges til at pakke, håndtere og transportere store mængder gods for industrivirksomheder – ikke mindst centrale spillere inden for foderstof-, medicinal- og fødevareindustrien. Her er efterspørgslen på sækkene stor, især fordi der er tale om brancher, hvor kravene til kvalitet og sikkerhed er høje. Bluepacks storsække lever op til alle fra regler fra både EU og de danske myndigheder. Det, og virksomhedens klare CSR-politik over for dens underleverandører, har givet en afgørende konkurrencefordel på det stadig mere regulerede danske og svenske marked.

Vi er en ret kapitaltung virksomhed, så banken var lidt tilbageholdende."

Udfordring

I 2007 blev Poul Strandmark ansat i Bluepack som vicedirektør. Da han tre år senere fik mulighed for at overtage virksomheden, valgte han at købe den sammen med to andre. De to medejere ønskede at sælge, mens Poul Strandmark havde store planer om at udvikle og udvide Bluepack. Derfor besluttede han selv at købe virksomheden. Banken kunne dog ikke løfte hele finansieringen alene, og derfor foreslog den et samarbejde med Vækstfonden. Løsningen blev et Vækstlån. Det betyder, at Poul Strandmark nu for alvor kan realisere de store vækstplaner, som består i at styrke positionen på både det danske og svenske marked og fordoble omsætningen i løbet af de næste 3-5 år. 

”Vi er en ret kapitaltung virksomhed, så banken var lidt tilbageholdende. Vi havde brug for en venligsindet partner, som også kunne tænke langsigtet. Derfor anbefalede banken, at vi kontaktede Vækstfonden, og så gik det hurtigt. Vi holdt et møde og en halv dag senere fik jeg grønt lys,” fortæller Poul Strandmark, medejer og direktør i Bluepack.

Andre cases

Jacob Bjerrum
Jacob Bjerrum

Mælkeproduktion gennemfører generationsskifte med finansiering fra Dansk Landbrugskapital

Ved Fårup ved Randers har Jacob Bjerrum overtaget familiegården Lundbjerggaard med finansiering fra Dansk Landbrugskapital. Landmanden stod over for en række investeringer og et generationsskifte for at forsætte produktionen. Med hjælp fra Dansk Landbrugskapital kom både ejerskifte og finansiering på plads.

Reform

Dansk køkkenfirma indtager verdensscenen

Den danske virksomhed Reform er rykket direkte fra idéfasen i et kælderlokale og ud på den internationale scene. Bag brandet står makkerparret Jeppe Christensen og Michael Andersen. De havde en vision om at skabe et kvalitetskøkken til en pris alle kan være med på. Med stor succes i USA og Europa har Reform skabt et internationalt brand fra dag ét. Vækstfonden er med som finansieringspartner.

Jydsk Aluminium Industri

Kapitaltung produktion styrket af bedre bankvilkår

Når Jydsk Aluminium Industri starter en ny produktion op, kræver det store investeringer, der udfordrer virksomhedens finansielle vilkår. Et Ansvarligt lån fra Vækstfonden styrkede virksomhedens soliditet. Og lånet blev derfor en løftestang for bedre vilkår i banken og 100 pct. opbakning til at fortsætte vækstplanerne.