Billetto

Digital markedsplads for events og billetter

16. april, 2016

Iværksætterne bag Billetto skabte i 2010 en konkurrent til de store billetportaler. Billettos digitale markedsplads for events gør det enkelt og billigt for både private og professionelle arrangører at oprette og sælge billetter til alt lige fra lokale loppemarkeder til store koncerter. Med venturekapital fra Vækstfonden og private investorer er virksomheden på kort tid nået ud i seks lande og er i dag en af de mest besøgte onlineformidlere af billetter i Europa.

Billettos onlinebilletportal gør det nemt og billigt for private og professionelle arrangører at oprette events, administrere tilmeldinger og sælge billetter. Med Billettos gratis, enkle onlineskabelon tager det kun fem minutter at oprette et arrangement. Virksomheden tager et lavt gebyr pr. billet, der svinger fra 6 til 29 kr. afhængig af billetprisen. Desuden tilbyder Billetto effektiv promovering, digitaliseret billetadministration via deres app og en gratis software til at scanne billetterne.

Vil skabe et bredt kulturudbud

I 2010 etablerede fem ingeniørstuderende Billetto. Holdet bag ville gøre op med tunge, traditionelle online billetsystemer og tilbyde arrangører et mere fleksibelt, enkelt og billigt alternativ.

”Traditionelle billetsystemsider er ofte dyre og besværlige og ofte forbeholdt professionelle arrangører med store budgetter. Billetto er gratis og brugervenligt og henvender sig til både til den private arrangør, med det lille trendy pop-up event lige rundt om hjørnet, og til de professionelle arrangører af store festivaller med internationale navne. På den måde skaber Billetto et bredere udbud af kulturelle oplevelser,” forklarer Patrick Borre, CEO og Co-founder i Billetto.

Udfordrer traditionelt billetsalg

Med startkapital fra en række business angels fik Billetto for alvor gang i udviklingen af sin eventplatform. Arrangørerne fik hurtigt øjnene op for fordelene ved at bruge Billetto, og etablerede spillere i Danmark, som Billetlugen og Billetnet, fik en ny konkurrent. 

”De første investeringer brugte vi til at udvikle og optimere teknologien bag vores platform for på den måde at gøre den endnu mere attraktiv for arrangørerne. Baseret på trafikken er vi i dag det største eventsite i Danmark med en markedsandel på ca. 20 pct., og blandt vores kunder er bl.a. gadefestivalen Distortion, Bella Center og Hotel d’Angleterre,” fortæller Patrick Borre.

Indtager Europa med venturekapital

Efter kun to år omsatte den spirende virksomhed allerede for 35 mio. kr. og havde store ambitioner om at træde ind på nye europæiske markeder. Med 16 mio. kr. i venturekapital fra Vækstfonden suppleret med et Vækstlån kom der for alvor skub i planerne.

Vi følte os klar til at ekspandere internationalt, og med investeringen fra Vækstfonden åbnede vi et kontor i London."

”Mange professionelle og private arrangører benyttede allerede vores platform, og det bekræftede forretningsideen. Vi følte os derfor klar til at ekspandere internationalt, og med investeringen fra Vækstfonden åbnede vi et kontor i London. Her blev Billetto taget godt i mod, og på en musikfestival i London, der har været et af vores største arrangementer, formidlede vi 40.000 billetter for i alt 10 mio. kr. på godt en time,” fortæller Patrick Borre.

Events skal bredere ud

Den unge virksomhed har i dag kontorer i København, Stockholm, Oslo, Helsinki, London, Amsterdam og Berlin. Ambitionen er, at arrangører i fremtiden skal kunne sælge billetter i alle de lande, hvor Billetto er til stede. På den måde får arrangørerne mulighed for at nå langt bredere ud, og brugerne får adgang til langt flere events både lokalt og i udlandet. 

”Folk bruger generelt flere penge på oplevelser end tidligere, og arrangører skal derfor have mulighed for at dele sine events med potentielle kunder i alle de lande, hvor Billetto er til stede. Det vil øge kulturudbuddet endnu mere og give brugerne langt flere events at vælge i mellem både herhjemme og i udlandet,” fortæller Patrick Borre.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.