Bedtime Digital Games

Fra studieprojekt til international spilvirksomhed

Bedtime Digital Games

30. september, 2018

Bedtime Digital Games udvikler, producerer og sælger digitale spil til alle platforme. Virksomheden startede som et studieprojekt, men rykkede hurtigt fra skolebænken til verdensmarkedet. I dag sælger de deres spil på alle kontinenter, og med et Vækstlån til iværksættere kan de nå ud til endnu flere lande med de populære spil.

Det er sjældent, man kan bruge sine skoleprojekter til andet end eksamen. Det var dog ikke tilfældet for en gruppe studerende, der i 2013 tog prototypen af deres spil fra skolebænken og ud i den virkelige verden. 

Den Aalborg-baserede virksomhed, som i dag tæller 14 ansatte, har skabt et eventyrligt, æstetisk og kreativt spilunivers, som udgives til alle platforme — PC, Mac, PlayStation, Xbox, Nintendo, IPhone og Android. De har lanceret tre anmelderroste spil, har flere på vej, og har rundet over 5 millioner downloads på verdensplan.

”Der er generelt et enormt vækstpotentiale i spilbranchen, og man kan hurtigt skalere sin forretning — alene i 2018 vil der globalt blive solgt computerspil for mere end 850 mia. kr.,” siger Klaus Pedersen, medstifter og CEO i Bedtime Digital Games, og fortsætter:

”Men det er også en risikobetonet branche med mange om buddet. Derfor er det helt afgørende, at man får adgang til den nødvendige kapital for bl.a. at kunne udvikle spil, der har et globalt kvalitetsniveau og for at nå ud til flere markeder.”

Ny kapital baner vejen for globale samarbejdsaftaler

Bedtime Digital Games er i dag repræsenteret på alle verdens kontinenter, men ambitionen er at indtage flere lande og sætte sig tungere på de enkelte markeder. Her spiller internationale partnerskaber en central rolle.

Med den friske kapital fra bl.a. Vækstfonden kan vi være mere ambitiøse med vores vækststrategi"

”Med den friske kapital fra bl.a. Vækstfonden kan vi være mere ambitiøse med vores vækststrategi — vi kan rykke hurtigt på de muligheder, som byder sig, ved bl.a. at rejse rundt og indgå internationale partnerskaber,” siger Klaus Pedersen, der for nyligt har indgået et partnerskab med den kinesiske telegigant China Telcom om at distribuere virksomhedens tre spil i Kina og Sydøstasien.

Kina er verdens største spilmarked og ca. 30 gange større end det nordiske. Virksomheden håber derfor på, at de med det nye partnerskab når hurtigere ud til det hastigt voksende asiatiske marked og får skabt et solidt fodfæste. 

”Med vores seneste spil ”Figment” har vi for alvor satset internationalt og fået spillet oversat til 19 forskellige sprog — alt fra tysk, fransk til kinesisk, japansk og arabisk. Det kan være en afgørende indgangsvinkel til lande, som f.eks. Kina, der ikke er stærke i fremmedsprog,” siger Klaus Pedersen. 

Bedtime Digital Games arbejder med en forretningsmodel, hvor man køber spillene for et engangsbeløb i stedet for løbende småbeløb. På den måde kan de udgive spillene til hver platform hed ad vejen, fremfor at have den fulde pakke af spilversioner klar på én gang. Den friske kapital skal derfor også bruges på produktudvikling, så bl.a. nuværende spil kan udgives på endnu flere platforme.

Andre cases

Lundsøe Køl & Frys

Udvidelse af lager sætter turbo på væksten

Hvert år håndterer Lundsøe & Frys 60.000 tons fødevarer fra deres lager i Aalborg og fra havnen i Aarhus. Vejen til en forbedret konkurrenceevne og nye kunder var et nyt robotanlæg og et stort kølehus på Aarhus havn. Et Vækstlån fra Vækstfonden har hjulpet virksomheden med at realisere deres mål af flere omgange.

CanopyLAB
CanopyLAB

Edtech sikrer bedre læring for brugere

Danske CanopyLAB har udviklet en social og adaptiv læringsplatform. Platformen sikrer et individualiseret og bedre læringsforløb for brugerne. Med et Vækstlån til Iværksættere i ryggen skal CanopyLAB bredere ud i markedet.

Maistic

Dansk virksomhed sender plastfrit i indkøbskurvene

Allerede før plastforurening og mikroplast kom på den globale dagsorden skabte Maistic Bio Group plastfri alternativer. Hovedfokus er på produkter til den daglige husholdning til priser, der gør dem supermarkedsvenlige og tilgængelige for os alle sammen. Med dét samt specialiseringen i komposterbart bioplast til produkter og emballage har virksomheden været med til at sætte plast og ikke mindst løsningerne på dagsordenen. Vækstfonden har medfinansieret Maistic.