Akustikken

Verdens bedste guitarer indtager København

09. august, 2014

Ole Abildgaard Thomsen har i over 30 år drevet Danmarks førende specialforretning for guitarer, Akustikken. Guitarsalget har i årenes løb udviklet sig fra en enkelt butik i Aarhus til omfattende distribution af kendte guitarmærker. Men ambitionsniveauet rækker endnu længere, og med et Vækstlån fra Vækstfonden kan Ole Abildgaard Thomsen nu byde hovedstadens guitarister velkommen i sin nye butik på Vesterbro.

Om virksomheden

Når Mads Langer, Poul Krebs, Lars Lilholt, Tina Dickow og mange andre kendte kunstnere går på scenen har de ét til fælles: De slår sikkert strengene an på guitarer købt hos Ole Abildgaard Thomsen, som i over 30 år har drevet Akustikken – Danmarks førende specialforretning for guitarer. I årenes løb har guitarsalget udviklet sig fra en enkelt butik i Aarhus midtby til også at omfatte distribution af kendte guitarmærker til mere end 60 forhandlere i ind- og udland. Ambitionerne rækker imidlertid endnu længere, og første milepæl i en ny vækstplan blev at åbne en butik i København. Det viste sig dog ikke at være helt let.

Markedet er specielt og kan nok være svært at forstå for en bank"

Udfordring

Ole Abildgaard Thomsens store udfordring var lagerbeholdningen. Guitarer i den eksklusive klasse koster fra 10.000 kr. og op til en kvart million, og producenterne er typisk 4-6 måneder om at levere varerne. Det vil kunderne ikke vente på, så Akustikken er nødt til løbende at have et stort og varieret udvalg af guitarer på lager. Den slags koster, og Akustikkens bank havde vanskeligt ved både at finansiere en ny butik og den nødvendige forøgelse af lagerbeholdningen. Ole Abildgaard Thomsens løsning blev et Vækstlån som supplement til finansieringen fra banken. Resultatet kan man besøge i Bagerstræde 7 på Vesterbro i København, hvor Akustikkens nye butik med tre ansatte allerede er populær blandt hovedstadens guitarister. 

”Vil man have blokfløjter og klaverer, skal man gå et andet sted hen. Vi sælger verdens bedste guitarer og har vist, at vi er gode til det. Men markedet er specielt og kan nok være svært at forstå for en bank. Jeg har sendt Vækstfonden en venlig tanke hver eneste dag siden åbningen af den nye butik. Uden Vækstlånet var den aldrig blevet til noget,” siger Ole Abildgaard Thomsen, stifter af Akustikken.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.