Airvention

Klar med ren luft til Europa

05. august, 2016

I Nordamerika har UVC-teknologi i mere end et årti hjulpet til desinfektion og optimering af indendørs luftkvalitet. Airvention fra Silkeborg mener, at Europa også er klar til renere luft. Med et samarbejde med Vækstfonden er der nu råd til, at virksomheden kan vokse.

Om virksomheden

Airvention sælger UVC-udstyr samt tekstil-ventilationskanaler. UVC-udstyret installeres i ventilations- eller aircondition-systemer og dræber passerende bakterier, vira og svamp. Dermed kan teknologien forbedre fødevaresikkerhed og indeklima, så virksomheder kan forebygge sure smileys og mindske sygefravær. Teknologien, der desuden kan sikre energibesparelser på 20-30 pct., har været anvendt og anerkendt i Nordamerika i de sidste 15 år, og Michael Stensbjerg, ejer og CEO i Airvention, så en god forretningsmulighed i at udbrede UVC-løsninger til Europa.

Nu har vi fantastiske udsigter til at gå efter målet, at blive den førende europæiske forhandler af UVC-løsninger"

Udfordring

Men selv om forretningsideen var på plads, kunne banken ikke låne den unge virksomhed alle pengene, så Airvention måtte gå andre veje for at skaffe kapital til bl.a. produktgodkendelser og markedsføring af deres varer. Det lykkedes med et Vækstlån til iværksættere på 2 mio. kr. samt yderligere kapital via crowdlending, så Airvention nu er klar til at tage hul på det europæiske marked og ansætte flere medarbejdere til deres voksende forretning.

”Vores dialog med Vækstfonden var god, og processen var ligetil. Da forudsætningerne var på plads, fik vi hurtigt et lån, og nu har vi fantastiske udsigter til at gå efter målet, at blive den førende europæiske forhandler af UVC-løsninger,” siger Michael Stensbjerg, ejer og CEO i Airvention.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.