06. marts, 2015
Iværksætterne bag den succesfulde producent af sikkerhedssko HKSDK så et hul markedet. De ville stifte virksomheden Airtox, udvikle den ultimative sikkerhedssko og indtage Europa. Med så store vækstplaner fik grundlæggerne brug for risikovillig kapital til at udvikle og lancere det nye brand. Virksomheden kom godt fra start med et Ansvarligt lån og et Vækstlån, der har været med til at styrke egenkapitalen og sikre likviditeten.
Om virksomheden
Tilbage i 1994 startede Henrik Wiingaard Madsen sin første virksomhed, HKSDK. Dermed introducerede han bygge- og håndværksbranchen i Norden for komfortable og lette sikkerhedssko, der gjorde op med datidens tunge og klodsede modeller. Efterspørgslen på sikkerhedssko i høj kvalitet har siden været stigende. I 2014 så Henrik Wiingaard Madsen endnu en gang nogle muligheder i markedet. Der var brug for en ny type sikkerhedssko, som kunne levere en endnu bedre komfort og fleksibilitet. Derfor besluttede han sig for at starte virksomheden Airtox og udvikle den ultimative sikkerhedssko. Fra kontoret i Nærum designer, udvikler og sælger virksomheden de nye sikkerhedssko. Alle materialer er særligt udvalgt og udviklet i samarbejde med eksperter fra hele verden.
„Vi havde store planer og brug for risikovillig kapital for at komme ud over stepperne."
Udfordring
Forskningen og udviklingen af nye materialer og designs er en lang og omkostningstung proces, og det krævede massiv finansiering at udleve virksomhedens vilde vækstplaner om at tredoble omsætningen, indtage Europa og fordoble antallet af medarbejdere inden for blot seks år. En del af den finansiering, virksomheden havde brug for, var meget risikobetonet. Derfor var der brug for at supplere med en anden type finansiering, end den en virksomhed normalt får i banken. Virksomhedens revisionsselskab opfordrede derfor Airtox til at tage fat i Vækstfonden. Virksomheden fik styrket egenkapitalen og sikret likviditeten med et Ansvarligt lån og et Vækstlån som en del af den samlede finansieringsløsning. Det betyder, at de hurtigt kan udvikle og lancere deres produkter først i Norden og derefter i resten af Europa.
”Vi havde store planer og fik brug for risikovillig kapital til at booste vores egenkapital, så vi kan komme ud over stepperne,” Henrik Wiingaard Madsen, stifter af Airtox.