Airtox

Indtager Europa med ultimativ sikkerhedssko

06. marts, 2015

Iværksætterne bag den succesfulde producent af sikkerhedssko HKSDK så et hul markedet. De ville stifte virksomheden Airtox, udvikle den ultimative sikkerhedssko og indtage Europa. Med så store vækstplaner fik grundlæggerne brug for risikovillig kapital til at udvikle og lancere det nye brand. Virksomheden kom godt fra start med et Ansvarligt lån og et Vækstlån, der har været med til at styrke egenkapitalen og sikre likviditeten.

Om virksomheden

Tilbage i 1994 startede Henrik Wiingaard Madsen sin første virksomhed, HKSDK. Dermed introducerede han bygge- og håndværksbranchen i Norden for komfortable og lette sikkerhedssko, der gjorde op med datidens tunge og klodsede modeller. Efterspørgslen på sikkerhedssko i høj kvalitet har siden været stigende. I 2014 så Henrik Wiingaard Madsen endnu en gang nogle muligheder i markedet. Der var brug for en ny type sikkerhedssko, som kunne levere en endnu bedre komfort og fleksibilitet. Derfor besluttede han sig for at starte virksomheden Airtox og udvikle den ultimative sikkerhedssko. Fra kontoret i Nærum designer, udvikler og sælger virksomheden de nye sikkerhedssko. Alle materialer er særligt udvalgt og udviklet i samarbejde med eksperter fra hele verden.

Vi havde store planer og brug for risikovillig kapital for at komme ud over stepperne."

Udfordring

Forskningen og udviklingen af nye materialer og designs er en lang og omkostningstung proces, og det krævede massiv finansiering at udleve virksomhedens vilde vækstplaner om at tredoble omsætningen, indtage Europa og fordoble antallet af medarbejdere inden for blot seks år. En del af den finansiering, virksomheden havde brug for, var meget risikobetonet. Derfor var der brug for at supplere med en anden type finansiering, end den en virksomhed normalt får i banken. Virksomhedens revisionsselskab opfordrede derfor Airtox til at tage fat i Vækstfonden. Virksomheden fik styrket egenkapitalen og sikret likviditeten med et Ansvarligt lån og et Vækstlån som en del af den samlede finansieringsløsning. Det betyder, at de hurtigt kan udvikle og lancere deres produkter først i Norden og derefter i resten af Europa.  

”Vi havde store planer og fik brug for risikovillig kapital til at booste vores egenkapital, så vi kan komme ud over stepperne,” Henrik Wiingaard Madsen, stifter af Airtox.

Andre cases

QuickOrder
QuickOrder

Digitalisering og machine learning skal løfte restauranter

Odense-baserede QuickOrder har med deres digitale løn- og kassesystem indtaget restaurationsbranchen. Målet er at skabe en platform, som bl.a. gennem machine learning skal indsamle data om kunderne, så den enkelte restaurant kan tages til det næste niveau...

Hopspots
Hopspots

Børn skal lære mens de leger

Danske Hopspots vil udvikle børns læring mens de leger – også i skoletiden. Derfor har de udviklet et interaktivt læringsværktøj netop til skoler og institutioner, som kobler interaktivitet med bevægelse. Hopspots har fået finansiering fra Vækstfonden.

Vivino

Hele verden deler viden om vin med dansk app

På få år har danske Vivino vippet alle konkurrenter af pinden. Virksomheden har lavet en app, der bliver flittigt anvendt i hele verden til at dele anmeldelser og beskrive alverdens vine. Med solid opbakning fra flere venturefonde har Vivino siden 2010 mere end fordoblet tilgangen af brugere årligt.